A könnyű kezelhetőség, a barátságos teljesítményleadás és az alacsony súly a kezdők, illetve az újrakezdők körében is igen népszerűvé tette a középkategóriás, négyhengeres motorkerékpárokat, főleg, hogy a kedvező vételárhoz alacsony fenntartási költség
és komoly, „nagymotoros” vezetési élmény társul. Ezért aztán a Honda mindig is nagy hangsúlyt fektetett a szegmensre, és számos olyan modellel rukkolt elő, ami maximálisan kiszolgálta a vásárlók igényeit, egyszersmind évekre meghatározta a
fejlesztések irányát.
Erőforrás
A 2017-es CBR650F motorjának csúcsteljesítménye négy lóerővel haladja meg a kifutó változatét, így immáron 91 tagú ménest terelgethet a pilóta.
A leginkább 5000-es percenkénti főtengelyfordulat felett érezhető teljesítmény növekedés nem csak a rövidebb szívócsatornáknak köszönhető, legalább ennyire fontos, hogy a levegőszűrőházon a korábbinál nagyobb beömlőnyílásokat alakítottak ki, a – nagyobb átmérőjű véggel készülő – kipufogó dobban pedig a korábbi három átkötés helyett csak kettőt helyeztek el a kisebb ellennyomás érdekében. Maga a kipufogórendszer 4-1 rendszerű, és a motor jobb oldalán fut végig, a négy fojtószelep átmérője 32 milliméter. Hogy a CBR650F rugalmasabb legyen, a második, harmadik, negyedik és ötödik fokozat rövidebb áttételt kapott.
Ezzel a konstrukcióval az új kivitel 60 km/óráról gyorsulva hárommotornyival előzi meg elődjét 400 méteren. Az 64 Nm-re emelkedett csúcs nyomatékot már 8000-es percenkénti főtengelyfordulattól kihasználhatja a pilóta, és hatosban is egészen visszaejtheti a fordulatot, a motor már 1500 fordulat/perctől finoman húz. A teljes felhasználói élmény jegyében az alsó és a középső fordulatszám-tartományban mély, öblös hang kíséri a motorozást, kiforgatva viszont a márka legendás versenymotorjait idézve üvölt az új CB.
A 16 szelepes, DOHC vezérlésű, 649 köbcentis erőforrás teljesítményéhez viszonyítva rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A vezérműtengelyek himba nélkül mozgatják a szelepeket, a furat 67, a löket 46 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,4:1. Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, így kisebb a súrlódás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, egyszersmind gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött.
Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádium bevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, így elmaradhattak a kívül elhelyezett csövek, és semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 17,3 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométeresnél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Végül, de
korántsem utolsó sorban érdemes megemlíteni, hogy a modellfrissítés a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkenését is magával vonta. Hála a lelkiismeretes fejlesztésnek, az emissziós értékek immáron az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek.
Váz és futómű
Az acélból készülő, gyémánt alakú perimeter váz 64×30 milliméteres, elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CBR650F
menetkész tömege pedig 211,8 kg. A vadonatúj, 41 milliméteres csúszószár-átmérőjű, 120 milliméteres rugóúttal felvértezett Show a Dual Bending Valve (SDBV) teleszkópok
tovább javítják a menetkomfortot és a kezelhetőséget.
Legfőbb erényük, hogy a húzó- és nyomófokozati csillapítás az összenyomódás mértékéhez igazodik, az már csak apró figyelmesség a gyártó részéről, hogy a nyolcszögletű csőzáró kupakok Alumite bevonatot kaptak. Hátul hasonlóképpen kifinomult rendszer dolgozik az úthibák kisimításán. A központi rugóstag előfeszítése hét fokozatban szabályozható, a gravitációs présöntésű, stíluselemnek is kiváló lengőkar pedig alumíniumból készül. Persze a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CBR650F hatküllős, L-alakú levegőszelepekkel felszerelt, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méretű, radiális gumiabroncsok feszülnek. A hatékony lassításról elöl továbbfejlesztett, kétdugattyús Nissin féknyergek és 320 mm-es tárcsák gondoskodnak, míg hátul egydugattyús nyerget és 240 millis tárcsát találunk.
A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része. Az új fejidom a szupersport motorok ellenállhatatlan stílusával ruházza fel az új CBR650F-et, legnagyobb előnye mégsem ez, hanem hogy egyenesen a levegőszűrőházhoz tereli a menetszelet. További pozitívum, hogy formájának köszönhetően alig takarja az erőforrást és az – előre súlyozott – formai arány is megmaradt. A lenyűgöző összhatás érdekében az oldalidomok is kis méretűek, és elöl-hátul fénydiódás lámpák világítanak. A gondosan megtervezett nyereg gumi felfogatási pontokon támaszkodik meg, és speciális, rezgéseket kiszűrő anyaggal párnázták.
Az ülésmagasság 810 milliméter. A műszeregység két nagy digitális kijelzőből áll össze. Bal oldalon a sebesség- és a fordulatszámmérő, jobbon az üzemanyagszint-mérő, az óra, a napi számláló és a visszajelzőfények csoportja kapott helyet. Mindkét képernyőnek fehér a háttér világítása, az indítókulcs pedig a maximális lopásvédelem érdekében lapon mart kivitelű. A fekete vázzal, lengővillával és felnikkel, valamint bronz motortakaró-idomokkal feldobott CBR650F-et az alábbi színekben forgalmazza a Honda: Milano Red (piros), Pearl Metalloid White (gyöngyházfehér), Matt Gunpowder Black Metallic (metálfekete), Sword Silver Metallic (ezüstmetál).
Szöveg és kép: Honda Hungary