Az NC750X nem csak kalandmotoros habitusával, valamint kényelmes vezető- és utasüléssel könnyíti meg a túrákat, legalább ilyen fontos szerepe van a magas szélvédőnek és az üzemanyagtartály helyén kialakított tárolórekesznek. Ráadásként utóbbi fedelére rögzítősínt szereltek, így még egyszerűbb a csomagok szállítása. A két évvel ezelőtt végrehajtott modellfrissítés eredményeként az elektromos rendszer is változott, fénydiódás lett például a fényszóró és a hátsó lámpa, a prémium minőséget képviselő, színes műszeregység megjelenítési módját pedig saját ízlésének megfelelően változtathatja a pilóta.
Az NC750X egészen különleges hangulatot áraszt, amit a „Sensual Performace”, azaz érzéki teljesítmény kifejezéssel lehet a legjobban leírni.
Kalandmotoros idomzata, valamint fénydiódás (LED-es) első lámpája és nappali menetfénye révén teljesen egyedi benyomást kelt, amihez természetesen a páratlanul fejlett műszaki alapok is hozzájárulnak. Hogy még tökéletesebb legyen az élmény, kifejezetten magas szélvédővel kínálja a Honda, amely megóvja a pilótát a menetszéltől, ugyanakkor – a középtájon kialakított levegőzőnyílás segítségével – mérsékeli a légörvények kialakulását és kiegyenlíti a légnyomást. A szélzaj csökkentését szem előtt tartva a jobb és bal felső sarkon apró bevágást ejtettek, ezek úgy irányítják a levegő áramlását, hogy minél halkabb legyen a suhanás.
A jellegzetes oldalidomoknak, illetve borításoknak köszönhetően igencsak erőteljes az összhatás, ugyanakkor a karcsú ülés, a „síküveges”, fénydiódás hátsó lámpa és az kipufogódob minimalista stílussal ruházza fel a motor hátulját, ezzel is kihangsúlyozva az orr részt. A pilóta előtt kialakított tárolórekesz befogadóképessége 22 liter, fedelére pedig sínek kerültek, amelyekkel könnyedén, biztonságosan rögzíthetjük például a tanktáskát. Emellett a fedél belső részére négy kampót rögzítettek, így van mibe akasztani a gumipókokat a csomagok rendezése során, ezáltal maximálisan kihasználható a rendelkezésre álló hely. A műszeregység inverz, folyadékkristályos kijelzővel tájékoztatja a pilótát, s azon túlmenően, hogy méri a sebességet, számolja a napi kilométereket és megmutatja az aktuális váltófokozatot, arra is képes, hogy megjelenítse az üzemanyagszintre és -fogyasztásra vonatkozó adatokat, az opcionális markolatfűtés szintjét, valamint kiírja, hogy az S üzemmód melyik alprogramját használja éppen a pilóta.
A fordulatszámmérő „rovátkáinak” színét kilenc tónus közül választhatja ki a tulajdonos, és különféle árnyalatokat rendelhet hozzá az egyes váltófokozatokhoz, a fordulatszám-tartományokhoz, valamint a DCT váltó üzemmódjaihoz is. Az egyszerű színek mellett két speciális lehetőséget is felkínál a rendszer a vezetőnek. Ha az ECO üzemmódot választja, a
műszeregység világítása az üzemanyag-hatékonysághoz igazodik, azaz zöldből kékbe fordul, ha a fogyasztás nő, és vice versa. Ezzel szemben SHIFT a fordulatszámot figyeli a rendszer, a színezet pedig a pilóta által előre meghatározott fordulatszámnál zöld és narancssárga között változik. A Honda Ignition Security System (HISS) névre keresztelt indításgátló részeként lapon mart slusszkulccsal vehetik át NC750X-üket a vásárlók. Ennek fejében speciális ID-chipet helyeztek a mérnökök, ami a motor indításához szükséges kódot hordozza. Ha ez nem stimmel, a motorvezérlő egység (ECU) nem engedi életre kelteni az erőforrást.
Motor
Az NC750X folyadékhűtésű, SOHC vezérlésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres motorja átütő erővel nyűgözi le pilótáját az alsó és középső fordulatszám tartományban. A viszonylag nagy löket és a speciálisan formázott égéstér mellett a nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengely és a 270 fokos főtengely-elékelés is hozzájárul a nagy nyomatékhoz, a motor előredöntésével pedig még alacsonyabbra került a tömegközéppont. A 6250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező, 54,8 LE-s csúcsteljesítmény bőven elegendő a dinamikus, gondtalan motorozásokhoz, miként a 68 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték (4750 f./percnél) is tiszteletre méltó. Ezentúl a motorelektronika magasabb fordulatszámon, 7500 f./percnél szabályoz le, így még nagyobb tartományban használható
ki a teljesítmény. A modell 35 kW-os változatban elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az NC750X képességeit. A fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek, így a tulajdonosnak nem kell új motort vennie, ha megszerzi a korlátlan vezetői engedélyt.
Bárhogy is, az esetek többségében nem érződik a teljesítménycsökkenés, az állórajttal vett 100 méteres távot például azonos idő alatt futja az alapmodell és az A2-es verzió. A 2018-as modellév hozadékaként az NC750X – hagyományos és DCT váltóval felszerelt változata – is megkapta a Honda Állítható Nyomatékszabályozót (Honda Selectable Torque Control,
HSTC). Ez a menetbiztonsági eszköz két lépcsőben állítható. Az első szinten (Level 1.) enged némi kipörgést a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), a másodikon (Level 2.) azonban a lehető legszigorúbb, azaz biztos tapadást kínál csúszós útfelületen is. A gyártó az utóbbi üzemmódot állítja be alapprogramnak, a kormány bal oldalán elhelyezett gombbal Level 1-re válthat a pilóta, illetve ha hosszan nyomva tartja, akkor kikapcsolhatja a berendezést. A 270 fokban elékelt főtengelynek köszönhetően a motor járása igen karakteres, a kipufogórendszer lüktetése szabályosan megigézi az embert. A furat 77, a löket 80 mm, a finom járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja. Az összetevők számának minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható konstrukciót létrehozni. Bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek, a vezérműtengely például a hűtőfolyadék szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengely pedig az olajpumpát is forgatja.
A pehelysúlyú, ötszögletű kipufogódob kisebb, mint az elődmodellen, a két kamrát pedig furatokkal ellátott cső köti össze, ami a záró-, ún. rezonátorkamrával együttműködve jellegzetesen pulzáló, mélyebb hangot kölcsönöz a modellnek. Mindezt kétrétegű, beépített katalizátorral toldották meg, tovább mérsékelve a károsanyag kibocsátást. Az NC750X az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak is megfelel, szén-dioxid-kibocsátása csupán 81 g/km, fogyasztása pedig 3,50 l/100 km (WMTC szabvány szerint). Takarékos mivolta a nagy hatótávolsághoz is hozzájárul: az ülés alatt elhelyezett, 14,1 literes üzemanyagtartály tartalmával több mint 400 kilométer tehető meg.
DCT váltó
A Honda által fejlesztett DCT váltó idestova nyolc éve rendelhető, népszerűségét jól mutatja, hogy évről évre egyre többen választják ezt az erőátvitelt. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérelik, így a lehető legprecízebben
szabályozható a működés. A két automatikus üzemmód mellett a váltó – a kormányon elhelyezett gombokkal – kézzel is kapcsolható (MT üzemmód). Alapesetben a nyugodt, takarékos, autópályás szakaszokhoz passzoló D állás aktiválódik, e helyett választható a magasabb fordulaton fel- és visszakapcsoló S, azaz Sport menüpont, amihez három alprogram kapcsolódik.
Ezeket az eltérő motorozási stílus miatt kódolták a Honda mérnökei, hiszen van, aki magasabb, és van, aki alacsonyabb fokozatban szeret motorozni, s így a DCT működése a stílushoz igazítható. Ennek megfelelően a rendszer az S mód alap beállításaként tárolja a kiválasztott üzemmódot. Hogy a pilóta mindig tudja, melyik program aktív, a műszeregység megjeleníti az aktuális üzemmód számát. Az NC750X DCT váltójának működését Adaptív Kuplungszabályozó (Adaptive Clutch Capability Control) segíti, alkalmazásával lehetővé vált az átvitt nyomaték mértékének szabályozása. Ez természetesebb érzetet nyújt a gázadásoknál és -elvételeknél, egyszersmind kifinomultabbá teszi a gázreakciókat. További előrelépés, hogy a motor beindítását követően hamarabb áll át N-ről D-re a váltó, AT módban pedig a dőlésszög-érzékelő adatait elemezve segíti az elektronika a meredek emelkedők és lejtők leküzdését.
Váz, futómű
Az NC750X nagy teherbírású, merev, acél, gyémánt alakú hídváza precíz kezelhetőséggel
és páratlan fordulékonysággal örvendezteti meg a pilótát, ugyanakkor kompakt méretéből fakadóan a kiemelkedő menetteljesítményekhez is hozzájárul. Beszédesek a száraz adatok is, hiszen a 27 fokos villaszöghöz 110 milliméteres utánfutás és 1535 mm-es tengelytáv
társul, a 220 kg-os menetkész tömeg (DCT-vel felszerelt változat: 230 kg) pedig 48/52 arányban oszlik el az első és hátsó tengelyen. A 830 mm magasra helyezett ülés felegyenesedett, egészséges testtartást garantál, így a pilóta messzire beláthatja maga előtt az utat, s idejében észreveheti a veszélyes helyzeteket, illetve terepakadályokat.
A kalandmotoros üléspozíció további előnye, hogy kis tempónál is magabiztosan, kiegyensúlyozottan irányítható a modell, különösképp, hogy a súlypont a lehető legalacsonyabbra került, a kormány pedig igen széles tartományban forgatható. Showa Dual Bending Valves teleszkópok alkotják az első villát, rugóútjuk 153,5 mm, csúszószáraik átmérője 41 mm. A menetkomfort és az úttartás érdekében a csillapítást úgy hangolták, hogy mindig a csúszószár sebességének megfelelő nyomás alakuljon ki, beleértve az alsó sebességtartományt is. Emellett a rugó előfeszítést is fokozták a legutóbbi modellfrissítésnél, így feszesebbé, illetve progresszívabbá vált a futómű, és visszajelzései is pontosabbak lettek. A változtatások eredményeként az NC750X
menetkomfort és irányíthatóság terén is a legmagasabb színvonalat képviseli, s akkor sem veszít stabilitásából, ha erőteljesen gyorsít vagy lassít a pilóta.
A prémium minőség a külső szemlélő számára sem lehet kérdéses, a teleszkópok ugyanis látványos Grey Alumite kupakot kaptak. A központi hátsó rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel és 150 mm-es rugóúttal büszkélkedhet, s nem közvetlenül az alumínium lengőkaron támaszkodik, hanem Pro-Link himbarendszeren. Ez kis összenyomódásnál, lassan vett bukkanókon is kifinomult csillapítást garantál és a precíz irányításban is oroszlánszerepet játszik. A 320 mm-es, hullámos peremű első féktárcsa és az átdolgozott féknyereg kiemelkedő, mégis finoman adagolható fékerőt biztosít, munkáját 240 mm-es, szintén hullámos peremű hátsó tárcsa és egydugattyús hátsó féknyereg segíti. Mivel a kerekek forgási sebességét kis tömegű,
kétkörös ABS figyeli, csúszós, nedves talajon is hatékonyan és biztonságosan lassíthat a vezető. Az öntött alumíniumfelnik elöl 3,5”, hátul 4,5” szélesek, az abroncsok mérete 120/70 ZR17 és 160/60 ZR17. Az esztergált, L-alakú szelepek jelentősen megkönnyítik az abroncsnyomás mérését és beállítását.
Szöveg és kép: Honda Hungary