Elölről szemlélve különösképp egyedi hatást kelt a PCX125. A LED-es fényszórók és a szintén fénydiódás, magasra húzott, vékony helyzetjelzők összetéveszthetetlen arculattal ruházzák fel, míg a szolidan megbúvó LED-es irányjelzők inkább a letisztultságot szolgálják. Az új kialakítás külön lámpaegységet biztosít a tompított és a távolsági fényszórónak, miként a megnövelt méretű, LED-es hátsó lámpát is két részre osztották a szakemberek. Nem maradt régi a vezetői környezet sem, ugyanis a korábbi krómozott kormányt még jobb minőségű, fekete, elvékonyodó kivitel váltotta, ami csak a végeire kapott a csillogó bevonatból.
A teljes kényelem érdekében méretes, italos palackok tárolására is alkalmas tárolórekeszt alakítottak ki a bal térd előtt, ami nemcsak 12 voltos elektromos aljzatot kapott, hanem a kifutó modellénél nagyobb fedelet is, így a pilóta még könnyebben hozzáférhet a behelyezett tárgyakhoz.
Az ülésmagasság 4 mm-rel gyarapodott (764 mm), de még így is rendkívül könnyen kezelhető a modell, hiszen 2018-ra jelentősen nőtt a padló mérete és a lábtér. A nyereg alatti csomagtartó és az üzemanyag betöltőnyílás fedele egyaránt a gyújtáskapcsolóval nyitható (előbbi rugós, így nyitva mindig fent marad), a kulcsnyílást pedig fémlap védi, hogy még magasabb szintű legyen a lopásvédelem. Bár a motor külső méretei nem változtak, a zárt bukósisak befogadására alkalmas tárolórekesz űrtartalma 28 literre nőtt (+1 liter). A használati utasítást és a szerszámkészletet az ülés aljára helyezték. Az új műszeregység logikusan felépített, érthető formában jeleníti meg az adatokat, s mivel inverz kijelzőt kapott, szikrázó napsütésben is könnyen leolvasható. Fejlettségéről árulkodik, hogy a sebesség mellett a megtett kilométerek számát (teljes és napi), valamint az aktuális és átlagfogyasztást is megjeleníti, sőt az alapjárat leállító rendszer (start&stop) állapotáról is tájékoztat. A 2018-as PCX125 az alábbi négy színben lesz elérhető: fehér, fekete, matt szürke metál, vörös.
Váz és futómű
A 2018-as PCX125 vadonatúj konstrukcióra épül. Alapját immáron nem alul elvezetett, központi cső adja, hanem dupla bölcsős váz, az egyetlen közös vonás, hogy az új szerkezet is acélból készül. Ez a megoldás a kezelhetőséget és a visszajelzéseket illetően is komoly előrelépést jelent, ugyanakkor megmaradt a felhasználóbarát habitus és a pihentető üléspozíció is.
Érdekesség, hogy a fő idomtartó konzol – Honda robogón most először – nem műanyagból, hanem fémből készül, ami az új vázszerkezettel együtt 2,4 kg-os tömegcsökkenést eredményezett. A tengelytáv 2 mm-rel rövidebb lett (1313 mm), a villaszög ellenben maradt 27 fok, és a 86 mm-es utánfutás sem változott. Hála a mérnökök innovatív gondolkodásának, az új PCX125 hihetetlenül könnyű lett, menetkész tömege csupán 130 kg. Ebben az új kerékgarnitúra is komoly szerepet játszik, tudniillik, a korábbi, ötágú felnik helyett könnyebb és vékonyabb, nyolcágú darabok kerültek a modellre. Az első 0,7 (-0,2 kg), a hátsó 11 százalékkal (-0,5 kg) könnyebb, mint az elődmodell, ráadásul az első tengely üreges, így még kisebb a rugózatlan tömeg. A könnyebb kezelhetőséget és a takarékosabb működést szem előtt tartva az abroncsok méretén és felépítésén is változtattak a Honda mérnökei. Míg a kifutó generáció gumijain 90/90 R14, illetve 100/90 R14 felirat díszelgett, a 2018-as változatról már 100/80 R14-es és 120/70 R14-es értéket olvashat le a szemlélő, nem mellesleg kevésbé terül a köpeny a terhelésváltásoknál, így még hatékonyabb a PCX125. A 31 mm-es csúszószár átmérőjű, 89 mm-es rugóutakkal felvértezett első teleszkópok kiváló teljesítményt nyújtanak, nem is módosították őket, a korábbi hátsó rugóstagok helyére azonban továbbfejlesztett, még jobb menetkomfortot garantáló egységek kerültek, melyek előfeszítése kettő helyett három lépcsőben állítható.
Mindegy, hogy rossz minőségű városi utcákon vagy tükörsima országúton halad, a PCX125 roppant higgadtan és kifinomultan viselkedik, a lassításoknál a Honda egycsatornás ABS-szel kiegészített fékrendszere siet a pilóta segítségére. Elöl 220 mm-es, háromdugattyús nyereggel társított tárcsa, hátul 130 mm-es dobfék emészti fel a mozgási energiát.
Erőforrás
Az egyhengeres, kétszelepes, folyadékhűtésű, SOHC vezérlésű, 125 köbcentis, eSP (enhanced Smart Power) névre keresztelt erőforrás kompakt, csendes és megbízható, s a módosítások eredményeként nemcsak kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, hanem a modell végsebessége is nőtt.
Az átgondolt fejlesztői munka további hozadéka, hogy a motor még magasabb fordulatszámra pörgethető, ráadásul ezt anélkül sikerült elérnie a mérnököknek, hogy az alsó fordulatszám-tartományban visszaesett volna a nyomaték. A csúcsteljesítmény 12,24 LE (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 11,8 Nm (5000 f./perc). Mivel a hátsó rugóstagok távolabb kerültek a motor középpontjától, nagyobb hely maradt a légszűrőháznak. Ezt kihasználva 1 literrel megnövelték méretét, a szívócsövet pedig balra helyezték, s úgy formálták át, hogy a levegő még egyszerűbb, egyenesebb úton juthasson el az erőforráshoz. Mindemellett két milliméterrel megtoldották a fojtószelep házának átmérőjét (26 mm), és optimalizálták a – nagyobb, hármas hatású katalizátorral felszerelt – kipufogórendszert is, hogy könnyebben áramolhasson az égéstermék.
A forgattyúház jobb oldalába integrált, kompakt hűtőradiátor új, nagyobb levegőzőnyílásokkal ellátott borítást kapott, így gyorsult a hőleadás és kedvezőbbé vált a motor hőháztartása. Ezek a módosítások – a nagyobb csúcsteljesítmény dacára – a korábbinál 7 mm-rel kisebb, 125 milliméter átmérőjű hűtőventilátor alkalmazását tették lehetővé, igaz, a nagyobb hatásfokú hűtéshez az áttervezett ventilátor lapátok is hozzájárulnak. Az új PCX125 további fontos ismérve, hogy a kúpgörgős erőátvitel szíja megnövelt, módosított profilú görgőkön fekszik fel, így nagyobb tartományban változhat az áttétel és a teljes fordulatszám tartományban dinamikusabban gyorsul a modell.
A szíj súrlódásának mérséklése az üzemanyag-fogyasztásra is kedvező hatása van, ezt bizonyítja, hogy a PCX125 az alapjárati leállító rendszer aktiválása nélkül is beérheti 2,1 liter benzinnel 100 km-en (WMTC szabvány szerint). Annak tükrében, hogy az üzemanyagtartály befogadóképessége eléri a nyolc litert, kijelenthetjük, hogy a Honda újdonsága akár 400 kilométert is megtehet egy tankkal – ez bizony kiváló érték egy robogótól. Ha a vezető három másodpercnél tovább várakozik járó motorral álló helyzetben, a kikapcsolható alapjárati leállító rendszer (Start&Stop) automatikusan leállítja az erőforrást, majd a gázmarkolat elfordításakor egy szempillantás alatt újraindítja.
Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Hogy az akkumulátor le ne merüljön, az alapjárati leállító rendszer folyamatosan figyeli a töltöttségi szintet, és kritikus helyzetben automatikusan kikapcsol. A generátorként is működő önindítónak (ACG) nagy, hosszú életű akkumulátor (típuskódja: YTZ8V) biztosítja az energiát, így mindig magabiztosan kelti életre a PCX125 motorját. Mivel a főtengely végén kapott helyet és közvetlenül hajtja azt, a hagyományos mechanika keltette zaj elmarad az indításoknál. A nagy teljesítmény, valamint az alacsony üzemanyag fogyasztás és károsanyag kibocsátás záloga a lehető legkisebb belső súrlódás. Ezt szem előtt tartva kissé eltolva helyezték el a hengert a főtengely hosszanti középsíkjához mérten, jelentősen mérsékelve a dugattyú és a hengerfal közötti súrlódást, egyszersmind elősegítve a mozgási energia átadását a főtengelyre.
A kompakt égéstér, az optimalizált gyújtástérkép és a hatékonyabb hűtés a kopogásos égéssel szemben is ellenállóvá teszi az erőforrást. A furat és a löket 52,4, illetve 57,9 mm, a sűrítési viszony pedig 11,0:1. Az apró, külső tüskékkel ellátott, öntöttvas persely nem deformálódik, ezáltal kevésbé feszül a dugattyúgyűrű és persze kisebb a belső súrlódás. Ráadásként a szelephimba tengelye tűgörgős, csészés csapágyazást kapott, valamint kisebb, könnyebb görgőket alkalmaztak és módosítottak a szeleprugók erősségén.
Kiegészítők
A PCX125 vásárlói Eredeti Honda Kiegészítők széles választékából szemezgethetnek, többek között túraplexi, 35 literes túradoboz, fűthető markolat, U-lakat és takaróponyva is rendelhető a modellhez.
Szöveg és kép: Honda Hungary