Pablo Quintanilla, a Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing versenyzője másodikként ért célba a Dakaron, ezzel a márka a valaha volt legjobb eredményét könyvelhette el. A Szaúd-Arábiában megrendezett 2020-as viadal 12 nehéz napja alatt közel 8000 km-t tettek meg a versenyzők. Továbbra is a „világ legkeményebb versenye” címet viseli a megmérettetés.
Egy új helyszínen zajlott a 2020-as Dakar-rally, mennyiben volt más a korábbi versenyek terep viszonyai és körülményei szempontjából? Nehezebb vagy könnyebb volt a versenyzés, mint a Dél-Amerikában?
Pablo Quintanilla: „Ez a Dakar mindenki számára új fejezet volt. Nehéz összehasonlítani, mert bár a földrajzi adottságok hasonlóak, vannak olyan részletek, amelyek különböznek egymástól. Szaúd-Arábiában lenyűgözött a sivatag nagysága, egyes helyeken voltak hegyek, völgyek és sziklás területek, ahol úgy tűnt, mintha egy másik bolygón mennél. Hajnalban és éjszaka nagyon hideg volt, ebben különbözik Dél-Amerikától, és ez nehezítette a szakaszokat is. Napközben alacsonyabb a hőmérséklet ez kellemesebb volt, legalábbis lehetővé tette számomra az energiatakarékosságot a végéig. ”
Ez volt a nyolcadik Dakar-rally és a legjobb teljesítményed eddig. Most jól érzed magad?
„Több Dakaron versenyeztem – néhányat nem sikerült befejeznem, két negyedik, egy harmadik, és most egy második helyezést értem el. Valami, amit egyetlen chilei vagy dél-amerikai versenyző sem ért el. Nagyszerű érzés és büszkeséggel tölt el, de a legfontosabb az, hogy óriási motivációt ad a győzelem elérésére. ”
Az elmúlt 12 hónap hosszú és időnként nehéz volt a 2019. évi dakari sérülést követően. Tudnál betekintést adni a két Dakar közt megtett útról?
„Most visszatekintve látom az összes kihívást, melyeket át kellett élnem. Tavaly közel álltam ahhoz, hogy befejezzem a versenyt, amikor megsérültem. Megértettem, hogy a legfontosabb a táv leküzdése, nem pedig a magad elé kitűzött cél. Sokat tanultam az elmúlt 12 hónapban az életről. ”
Tudsz már beszélni a negyedik szakaszról? Minden más napon a top 10-ben végeztél, de azon a napon 14. voltál. Azt mondtad: „néha csak kicsit küzdök …”
„Ez volt a legnehezebb szakasz, amelyben szembesültünk a bonyolult navigáció és a terep nehézségeivel. A sziklákkal, száraz folyó mederrel és a hegyi utakkal. Az igazság az, hogy nem éreztem magam nagyon jól. Problémám volt az első fékkel, így nehezen tudtam koncentrálni. Aztán néhány hibát vétettem az itinerrel, ez még több időbe került. Ezután arra figyeltem, hogy biztonságosan beérjek, és a következő napra tudjak koncentrálni. ”
Tanultál valamit az idei Dakaron ami a jövőben segíthet?
„Volt egy verseny, amelyben jártam magasban és mélyben, ez minden másban is így van, de élveztem, és teljes mértékben elköteleztem magam szeretett sportom mellett. Mint mindig, a legjobbat próbáltam kihozni magamból, és két szakaszt megnyertem. Meg kell próbálni megtalálni a módját, hogy élvezzek minden napot, mert különben a Dakar túl fárasztóvá válhat. ”
Volt olyan etap, amelyik a legjobban tetszett?
„A kilencedik szakasz örökre az emlékezetemben és a szívemben marad. Kora reggel egy 370 km-es összekötő szakasszal indultunk a napnak. Nagyon hideg volt, egy kicsit sötét és Paulo halála után nehezen tudtam gyorsan haladni. Sok érzés támadt fel bennem, de profi vagyok és tudtam, hogyan kell irányítani az érzelmeimet, hogy elvégezzem az aznapi munkát. Ettől jól kezdtem érezni magam, agresszívan húztam a gázt, és az etapot Paulo és családja tiszteletére megnyertem. ”
A Dakar valódi csapatmunka, a támogatás nélkülözhetetlen, hogyan kezeled a két hét alatt az együttlétből eredő problémákat?
„A Dakar olyan kemény és hosszú verseny, amely mindenki számára a legnagyobb erőfeszítést és szenvedélyt igényli, és ilyenek a Rockstar Energy Husqvarna csapat tagjai. A csapat többsége évek óta együtt van a világbajnokságon és a Dakaron, tehát jól ismerjük egymást, és megtanuljuk tiszteletben tartani mindenki életterét. Fontos dolog, hogy szakemberek vagyunk és a személyes érzelmek felett kell állnunk.
Előre tekintve, mi a terved 2020-ra? Maradj gyors és nyerj minél több versenyt?
„A tervem 2020-ra az, hogy néhány hét szabadságot veszek ki. Pihennem kell, és el kell felejtenem egy ideig a versenyzést, és a hajnal három órás kelést és reggelit! Február 17-én visszatérek edzeni, utána majd örömmel beszélgetek újra a versenyzésről. ”
Végeredmény:
1. Ricky Brabec (Honda) 40:02:36
2. Pablo Quintanilla (Husqvarna) 40:19:02 +16:26
3. Toby Price (KTM) 40:26:42 +24:06
4. Jose Ignacio Cornejo (Honda) 40:34:19 +31:43
5. Matthias Walkner (KTM) 40:37:36 +35:00
6. Luciano Benavides (KTM) 40:40:10 +37:34
…
10. Andrew Short (Husqvarna) 42:13:16 +2:10:40
Szöveg: Buny
Kép: Husqvarna