Honda CBR500R – 2021

Mint afféle ék, úgy hasítja a levegőt a CBR500R. Elnyújtott, egyenes vonalai és szélesebbé tett alsó elemei álló helyzetben is azt a hatást keltik, mintha száguldana a motor, és az is sokat dob az összhatáson, hogy a nyereg, valamint a felső és az oldalsó idomok táján 2019-ben karcsúbbá tették a modellt. Pengeéles vonalak jellemzik a már-már gonosz tekintetet kölcsönző, dupla, LED fényszórót is, és mivel az irányjelzők is fénydiódásak, kijelenthető, hogy minden lámpában LED-ek kaptak helyet.

A CBR500R nyergébe pattanva egyből a motorsport világában érezheti magát a pilóta. A kormánycsutkák lejjebb, az áttervezett felső villahíd aljára kerültek tavaly, így az üléspozíció 8 fokkal előrébb dől, és az idomzat is alacsonyabb lett, érvényesült tehát az a tervezési filozófia, aminek a Honda motorjaira jellemző precíz irányíthatóság és remek úttartás köszönhető.
LCD-műszeregysége nemcsak váltófokozat-visszajelzésre képes, hanem a váltások esedékességére is figyelmeztet.

Honda CBR500R – 2021


Visszajelző lámpája alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a tulajdonos maga is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon az útfelületről. A motortartóbakok alakját és helyzetét, valamint a váznyúlványok merevségét úgy határozták meg, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
Az utánfutás 102, a tengelytáv 1410 mm, a villaszög pedig 25,5 fok – ez a gondosan meghatározott mesterhármas garantálja, hogy minden helyzetben magabiztos legyen a pilóta.

Honda CBR500R – 2021

A csupán 192 kg tömegű CBR500R tervezésénél az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa motorhoz közeli bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás is.
A könnyű kezelhetőség és a kényelmes, pihentető testtartás érdekében továbbra 785 mm magasan húzódik az ülőlap, és nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2020-as CBR500R 2080 mm hosszú, 755 mm széles és 1145 mm magas, szabad hasmagassága pedig 130 mm. A méretes üzemanyagtartályba 17,1 liter benzin tölthető, tehát a kedvező üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve kb. 480 km-es hatótávolsággal kecsegtet.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított első villa 120 mm-es rugóúton jár fel és alá. Kifinomult építésmódja minden helyzetben pontos visszajelzéseket és hatékony csillapítást garantál. Akárcsak a nagy összlökettérfogatú sportmotorokon, a CBR500R hátsó futóművében is egycsöves, nagy átmérőjű dugattyúra épülő rugóstag dolgozik.

Honda CBR500R – 2021

Ez gyors, kifinomult válaszokat ad a változó útviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, és hőleadása is gyorsabb. Rugó-előfeszítése 5 lépésben szabályozható és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein erős, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet.
Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az elöl 3,5″, hátul 4,5″ széles, 17″-os átmérőjű öntött alumíniumkerekek ráfjaihoz pedig üreges, Y alakú „küllők” kapcsolódnak. Az abroncsok mérete 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17. A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm-es, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.
A CBR500R az alábbi színekben lesz elérhető: Matt Axis Grey Metallic (szürkemetál), Grand Prix Red (piros), Pearl Metalloid White (gyöngyházfehér).

Erőforrás 
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CBR500R nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma.

Honda CBR500R – 2021

Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.
A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CBR500R – 3000 és 7000 f./perc között 4 százalékos forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható. A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort 2019-ben előrébb helyezték a Honda szakemberei, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a tavalyi modellévre a kipufogót is átalakították, így már két dobban végződik a rendszer és igen jellegzetes, pulzáló hangot áraszt.

Honda CBR500R – 2021

A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (6500 f./perc).
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.

Honda CBR500R – 2021


A dugattyú formája a 2019-es CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CBR500R-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitrid bevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.
A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a 2019-es CBR1000RR-ből vették át.
A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket.

Honda CBR500R – 2021

Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CBR500R hatfokozatú váltója szintén az RR kódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.
Testvéreihez hasonlóan a CBR500R is környezetbarát közlekedési eszköz, erről árulkodik, hogy emissziója megfelel a 2020. január 1-én életbe lépett Euro 5-ös szabályozásnak, ami jóval szigorúbb az Euro 4-esnél. Jelentősen csökkent például a szén-monoxid-kibocsátás és 40 százalékkal mérséklődött a kipufogott szénhidrogének mennyisége. Mindemellett hatékonyabbá vált a kopogásérzékelő és a szilárd részecskék méretét is korlátozza a rendszer.
Kiegészítők
A CBR500R-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: 35 literes túradoboz, csomagtartókonzol, tanktáska, nyeregtáska, magasított szélvédő, fűtött markolat, 12V-os elektromos aljzat, üléstakaró-idom, kerékmatrica szett, védőelem az üzemanyagtartályra.

Szöveg és kép: Honda

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes