Az Aprilia SX és az RX 125 az utolsó örökösei az Aprilia kiemelkedő terepverseny-történetének. Az évek során kialakított hírnév a könnyű és nagy teljesítményű motoroknak köszönhetően, rendkívüli élményt nyújtanak a mindennapokban és a terepen. Az Aprilia két kis köbcentis motorját újra tervezték, a motor megújult azzal a céllal, hogy nagyobb vezetési élményt nyújtson. A hagyományoknak megfelelően az SX és az RX 125 ugyanazon technikai alapokon nyugszik, de meglehetősen eltérő koncepció jellemzi őket a felhasználás terén.
Az SX 125 az Aprilia szupermotója, az RX 125 inkább off-road felhasználásra termett. Mindkettőt fiatal és igényes tulajdonosoknak szánják, nemcsak a teljesítmény, hanem a mindennapi használat stílusa és biztonsága tekintetében is.
A 17 hüvelykes, gumiabroncsokkal ellátott kerekek miatt az Aprilia SX az egyik leghatékonyabb 125-ös motor az úton gyors és könnyű, részben a kategóriájában legjobb teljesítményű megújult motorjának köszönhetően. Mindez kiegészül az Aprilia motorkerékpárok ihlette megjelenéssel, amely új tendenciát jelent ezen a téren. Az Aprilia RX elkötelezett tereprajongóknak készült, a tipikus kerékméretek (elöl 21 „, hátul 18”) és a terepgumik nem hagynak kétségeket az RX céljaival kapcsolatban.
Az Aprilia elsőként vezetett be egyedi és rendkívül innovatív külalakját olyan alapmotoroknál, mint a motard és az enduro. Nagy hangsúlyt fektettek a megjelenésre, a váz, a motor, a lengőkar, a kerekek és az alumínium kormány fényes fekete, az üzemanyagtartály formáját átdolgozták.
A Rally Tribute színvilága szintén új, az Aprilia off-road örökségéből származó tipikus színek jellemzik. Az ülés alatt van egy rekesz, ahová USB port szerelhető (a rendelkezésre álló kiegészítők egyike). A sokoldalú és praktikus, a mindennapi használatra alkalmas gépek melletti elkötelezettség részeként az Aprilia kompakt, modern és könnyen olvasható digitális műszerekkel látta el az SX és RX modelleket. Új funkciók mellett lehetővé vált az elért maximális sebesség megtekintése, valamint két napi számlálóval mutatja a megtett távolságot.
Mindkét modellbe új motor került.
A folyadékhűtéses, egyhengeres, négyszelepes blokk újra tervezett a termodinamika területén, új hengerfejet készítettek az égéstérhez, a szívó- és kipufogócsatornákkal és irídium-gyújtógyertyával egészítették ki az újítások körét. A hengerfej belső részei is átalakultak, agresszívabb szelepvezérlést eredményező bütykös tengelyek kerültek beépítésre új szeleprugókkal, a szívócső kialakítása és egy teljesen új légszűrő gondoskodik a keverék szállításáról. A fojtószelepház mostantól magasabb helyre került annak érdekében, hogy a beszívott levegő közvetlenebb módon jusson a hengerfejbe. A kipufogó sem maradhatott ki az átalakításból, hatékonyabb katalizátor és Aprilia logóval rendelkező acél hangtompítót szereltek fel.
A nyomatékgörbe most még robusztusabb, és a maximális teljesítményt alacsonyabb fordulatszámon adja le, ami többek között alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé, részben az új Marelli MIUG4 ECU által garantált kifinomultabb elektronikus irányításnak köszönhetően.
Az Aprilia SX és RX ABS-es fékrendszere tökéletesen szabályozható fékerővel és nagyobb biztonsággal fékezi az újdonságokat. Az Aprilia elsőként vezeti be ebben a piaci szegmensben a borulásgátló üzemmóddal rendelkező Bosch ABS rendszert, amely az első kerékre hat, egyrészt garantálja a fékezés pontosságát, másrészt a hátsó kerék emelkedésével arányban szabályozza a fékezést.
Az SX dupla dugattyús úszóágyazású féknyereggel ellátott 300 mm-es első kerék tárcsáját egy 220 mm-es hátsó kerékre szerelt egészíti ki. Az RX hullámos tárcsákkal büszkélkedhet, 260 mm-es elöl és 220 mm-es hátul, amelyek egyértelműen a versenypályák világát idézik.
A vázhoz elöl 41 mm-es felfordított teleszkópvillát illesztettek 240 mm-es rugózással. A hátsó részen hosszú lengőkar optimalizálja a tapadást, ehhez szerelték a 210 mm-es rugóúttal rendelkező progresszív központi rugózást. Az olyan speciális motorkerékpárokhoz, mint az SX és az RX nem spórolhattak kerekeken sem, ezek kulcsfontosságú elemek a szilárdság és a könnyedség kombinálásában.
Az Aprilia RX küllős kerekeket kapott eloxált fekete agyakkal. Az SX 17 hüvelykes kerekein nagy méretű sportgumik feszülnek 100 / 80-17 „és 130 / 70-17” méretben a maximális tapadás érdekében. Az Aprilia RX 125 Silver Speedway (ezüst) színben Rally Tribute grafikával, az SX 125 agresszív Red Raceway (vörös) színben is kapható.
Szöveg: Buny
Kép: Aprilia