A kétkerekűek világa örökre megváltozott, amikor 2001-ben bemutatták az első TMAX-ot. Azelőtt senki sem látott még ehhez hasonlót. Az új motor páratlan volt a maga nemében, izgalmas, erős, ugyanakkor könnyen kezelhető, nagy sebesség mellett és komolyabb távokra is jól használható volt, ráadásul felülmúlhatatlan kényelemmel a hétköznapi használathoz. Sokan elképzelhetetlennek tartották, hogy létre lehet hozni egy olyan hibrid járművet, amely a robogók és a motorkerékpárok világának legjobb tulajdonságait képes magában egyesíteni.
A vállalat alapítása óta a Yamaha innovatív tervezői arról váltak híressé, hogy a világ legizgalmasabb és legradikálisabb új koncepcióit tudták megalkotni, amelyek teljesen új piaci szegmenseket nyitottak meg. Ilyen volt például a vállalat könnyű, Deltabox váztechnológiája, amely teljesen átalakította a szuper sport motorok világát az 1980-as években – és a túra endurók ma virágzó szegmense is a Yamaha 40 évvel ezelőtti, úttörő, Dakar-győztes modelljeitől indult.
Így, amikor a világ szemtanúja volt az első TMAX bemutatásának – és egy teljesen új motorkategória megjelenésének – 20 évvel ezelőtt, kevesen lepődtek meg azon, hogy a Yamaha Motor Company volt az, aki megalkotta a legelső sportrobogót.
Sportosabb teljesítmény, dinamikusabb megjelenés és a legmodernebb digitális technológia, telefonos csatlakoztathatósággal
A 2022-es TMAX hű maradt az eredeti koncepcióhoz, amely ezt a forradalmi gépet a Yamaha egyik legkelendőbb modelljévé tette. A közvetlenül a könnyű és merev vázba szerelt, nagy teljesítményű, kéthengeres motor, és a páratlanul esztétikus külső megjelenés különleges kombinációja tette a TMAX-ot ilyen tartósan sikeressé.
2001-es bevezetése óta, a motoros piacot alapjaiban megváltoztató Yamaha modell minden évben, azaz már két évtizede, a legkelendőbb sportrobogó – és a legújabb, még magasabb felszereltségű modell garantáltan megerősíti a TMAX pozícióját az eladási listák élén. A rendkívül lojális és jól informált európai vásárlóközönséget vonzó TMAX továbbra is izgalmas vezetési élményt kínál mind a visszatérő, mind a márkával csak most ismerkedő vásárlók számára, a Yamahára jellemző kiváló minőségével, a legmagasabb szintű kényelemmel és hétköznapi praktikusságával.
Kompakt és dinamikus új karosszéria
A TMAX teljesen átdolgozott karosszériája minden eddiginél kompaktabb lett, és teljesen új arculatot kapott, agresszív első idomokkal, feltűnő, szögletes légbeömlőkkel, valamint keskenyebb, LED ikerfényszórókkal és integrált irányjelzőkkel, amelyek még impozánsabb és tekintélyt parancsolóbb, szupersport-ihletésű megjelenést kölcsönöznek a motornak.
Noha továbbra is azonnal felismerhető maradt, 2022-re a TMAX gyakorlatilag minden karosszériaeleme és külső része megújult, hogy a legnépszerűbb modell dinamikusabb és sportosabb küllemet kapjon, és minél jobban emlékeztessen napjaink legjobb szupersport-motorkerékpárjaira. És pontosan ez az, ami a TMAX-ot népszerűvé teszi az európai motorosok körében – a két világ legjobbját kínálja, egyesíti a motorkerékpárok kiemelkedő teljesítményét, nagysebességű stabilitását és sportos kezelhetőségét a robogók egyszerűségével és felhasználóbarát jellegével. Az új, kihívó fejidom mellett a TMAX teljesen új szélvédőt is kapott, amely hozzájárul az új, kompakt megjelenéshez és javítja a vezetési kényelmet – ráadásul a motor „derékban” sokkal karcsúbb lett, így a vezető jobban tud rajta helyezkedni, és a talajfogás is biztosabb.
Az újratervezett és letisztult hátsó idom és a T-alakú hátsó lámpa is hangsúlyozza a tiszta és sportos jelleget – az új bumerángok és az újratervezett idomok pedig tökéletesen illeszkednek az új karosszéria többi részéhez, így a 2022-es modell friss és megújult külsőbe öltöztetve viszi tovább a legendás TMAX vérvonalat, miközben magabiztos és modern megjelenést sugároz.
Extreme Yellow szín
A piacot húsz évvel ezelőtt teljesen átalakító és egy új életformát és motorozási módot bevezető, eredeti modell előtt tisztelegve, az új TMAX Extreme Yellow színben is kapható lesz.
Ez a határozott és feltűnő szín mindig is a világ első sportrobogójához kötődik majd, és tökéletesen tükrözi Európa első számú sportrobogójának dinamikus és vidám szellemiségét. Az új modell Icon Blue és Sword Grey színekben is kapható.
7 hüvelykes, színes TFT-kijelző, telefonos csatlakoztathatósággal
Az új TMAX műszerfala teljesen megújult, és a kategóriája legjobb, 7 hüvelykes, színes TFT-kijelzője jelenít meg számos és könnyen leolvasható adatot a motoros számára. A kijelzőn három megjelenítési stílus közül választhatunk, a személyes preferenciáinknak megfelelően. Mindhárom módban középen digitális sebességmérő jelenik meg – a sportos (Sporty) módban blokkokból álló fordulatszámmérő, az intelligens (Intelligent) módban finomabb, mutatós fordulatszámmérő, míg az eredeti (Authentic) módban hagyományos megjelenésű mutatós fordulatszámmérő jelenik meg.
A kijelzőn minden módban az információk széles skálája jelenik meg, az intelligens mód pedig egy sajátos, animált vizualizálót tartalmaz, amely folyamatosan változtatja megjelenését, hogy fokozza a motoros és a gép közötti harmónia érzését, és minden utazást még egyedibbé tegyen.
Okostelefon csatlakoztathatóság
A vezető Bluetooth-on, Wi-Fi-n vagy a vízálló, első tároló rekeszben található USB-csatlakozón keresztül csatlakoztathatja okostelefonját a TMAX 7 hüvelykes, színes kijelzőjéhez – és az első tároló rekeszben külön okostelefon-tartó is található. A telefon csatlakoztatása után a bal oldali markolatnál található joystick és a Home gomb segítségével állíthatja be a kiválasztott funkciókat, például a zenelejátszást, az értesítések fogadását, a helyi időjárás ellenőrzését és egyebeket. A zenehallgatáshoz vagy a hívások fogadásához Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott fejhallgató szükséges – a szöveges üzenetek pedig akkor jeleníthetők meg, ha a TMAX parkol.
Teljes térképes Garmin navigáció
Az új és modern TMAX-on a vezetőt teljes térképes Garmin navigáció segíti, és a motorhoz Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott fejhallgatón keresztül minden irányváltásnál hangutasításokat is ad. Ez a rendkívül korszerű rendszer élő forgalmi információk alapján számítja ki az útvonalat, és a gyorsabb érkezés érdekében kerülőutakat is felkínál. A Garmin PhotoReal Junction View rendszere valósághűen ábrázolja a kereszteződéseket és csomópontokat az útvonal mentén a könnyebb tájékozódás érdekében, és élénk színű nyíl jelzi a TMAX vezetőjének, hogy a következő kijáratnál melyik sávban kell haladnia. A Garmin Rider Alerts funkciója figyelmeztet a közelgő veszélyekre az útvonal mentén, például az éles kanyarokra – és a sebességkorlátozásokra, a közeli iskolákra és egyéb dolgokra vonatkozó értesítéseket is megjelenít.
Az üzemanyag-követő funkció megbecsüli a következő tankolásig megtehető távolságot, és megállási helyeket javasol. A TMAX teljes térképes Garmin navigációs rendszere valós idejű időjárási viszonyokat és napi előrejelzést is mutat, ami minden utazásnál értékes segítséget jelent. A 7 hüvelykes, színes TFT-kijelző világos és könnyen olvasható navigációs információkat mutat, miközben a képernyő tetején és oldalán továbbra is megjelennek a motorral kapcsolatos adatok – a markolatnál található joystickkal indítható az alkalmazás és választhatók ki a menük.
Könnyű SpinForged kerekek
A TMAX sportos és precíz irányíthatóságát tovább javítják az új, könnyű, 10 küllős SpinForged abroncsok, amelyek a Yamaha saját gyártási technológiájával készültek, amely lehetővé teszi vékonyabb keresztmetszetű kerekek készítését változatlan szilárdság mellett.
Az új, könnyebb abroncsok csökkentik a rugózatlan tömeget, így a felfüggesztés gyorsabban reagál – a tehetetlenségi nyomaték pedig elöl mintegy 10%-kal, hátul 6%-kal alacsonyabb, ami sportosabb vezethetőséget és könnyebb kezelhetőséget eredményez.
Új felfüggesztési beállítások és új Bridgestone gumiabroncsok
A 41 mm-es, fordított, minőségi első villára és egyoldali lengőkaros hátsó rendszerre építő, az „igazi” motorkerékpárokra jellemző felfüggesztés páratlanul jó irányíthatóságot és kiváló stabilitást biztosít minden sebességnél a TMAX számára. 2022-es új TMAX módosított felfüggesztési beállításokat kapott, hogy több visszajelzés érkezzen az első futómű felől és a motor még agilisabb legyen.
Ennek részeként magasabb a csillapítási erő, amely némileg feszesebb, sportosabb érzetet ad. A TMAX sportos kezelhetőségét és nagy sebesség melletti stabilitását az új, kifejezetten ehhez a modellhez készült Bridgestone Battlax SC2 gumiabroncsok is fokozzák, amelyeket a Yamaha SpinForged kerekekhez és az átdolgozott felfüggesztési beállításokhoz fejlesztettek ki.
Sportosabb üléspozíció
Az átdolgozott üléspozíciót úgy alakították ki, hogy a vezető maximálisan ki tudja használni a TMAX erős, 560 köbcentiméteres EURO5 motorjában és könnyű alumínium vázában rejlő, sportos potenciált. Az előrébb döntött testhelyzet érdekében módosult az ülés-kormány-lábtartó háromszög mindhárom pontja.
A motor új formájú, kovácsolt alumínium kormányt kapott, amely kevésbé hajlik hátra és felfelé, hosszabb lett az ülés, és hosszabbak lettek a lábtartók is, ami nagyobb mozgásszabadságot biztosít a vezető számára. A sportosabb, előre döntöttebb üléspozíció az új kormányformával együtt több visszajelzést ad a motorosnak az első kerékről, így közvetlenebbül érzi az utat – a kovácsolt alumínium kormány kiváló minősége pedig hangsúlyozza a modell prémium kivitelezését és a legnépszerűbb sportrobogó kategóriaelső felszereltségét.
Állítható háttámla
A hosszabb ülés állítható háttámlával rendelkezik, amely előre-hátra 30 mm-es úton állítható, ami kigyorsításkor jobban támasztja a vezetőt és a hosszabb túrák során extra kényelmet biztosít. A hosszabb lábtartókkal és az új kormánnyal együtt, a hosszabb ülés javítja az ergonómiát, és testalkattól függetlenül lehetővé teszi a vezető számára, hogy megtalálja a legjobb üléspozíciót – valamint lehetővé teszi, hogy a motoros a különböző helyzetekhez szükséges, különféle testtartásokat könnyebben fel tudja venni.
A TMAX keskenyebb középső részének és a combtájéknál keskenyebb ülésnek köszönhetően a motoros lába jobban leér a földre, míg a hosszabb utakon az utas kényelmének növelése érdekében a lábtartók 5 mm-rel lejjebb kerültek, az üléspozíció pedig 15 mm-rel emelkedett.
Kompakt, új, csendes, állítható szélvédő
A TMAX-on újonnan tervezett, állítható szélvédő található, amely hozzájárul az új modell kompaktabb megjelenéséhez. Az új szélvédő egyik legfontosabb jellemzője a középen levő légbeömlő nyílás, amely nagyobb sebességnél csökkenti a motoros felsőtestére nehezedő szélnyomást, így kényelmesebbé és élvezetesebbé teszi a motorozást. Az új szélvédő emellett csökkenti a szélzajt, és javítja az új modell akusztikáját – lehetővé téve a motoros számára, hogy a TMAX-hoz Bluetooth-on csatlakoztatott intercom rendszeren keresztül jobban hallja a zenét, az információkat vagy a telefon hangját.
Yamaha chipvezérelt fojtószelep (YCC-T) és elektromos APSG gázkar
Európa első számú sportrobogója teljes ride-by-wire rendszert kapott – elektromos (APSG) gázkar és a már bevált, Yamaha chipvezérelt fojtószelep (YCC-T) található a motoron. Az új APSG gázkarban a hagyományos bowdenes összeköttetés helyett egy mágnes és egy érzékelő található, amely érzékeli a gázkar állását és továbbítja az adatokat az YCC-T fojtószelep felé. Az alacsony tömegű berendezés egy rugó, csúszka és fogaskerék segítségével különböző mértékű ellenállást képes produkálni, jó adagolhatóságot biztosítva és nagyszerűen utánozva a hagyományos gázkar érzetét.
Szupersport stílusú, integrált fényszórók és T-alakú hátsó lámpa
A TMAX a Yamaha által valaha épített legmodernebb robogó, és a 2022-es modell – megjelenésre és érzésre egyaránt – most egy lépéssel még közelebb kerül a „valódi” motorkerékpárok világához, és agresszív új külsejével akár egy R-sorozatú szupersport motor mellé parkolva sem kell szégyenkeznie.
Az új, keskenyebb, egyfókuszú lencsékkel szerelt LED ikerfényszórók kiválóan megvilágítják a motor előtti utat és jó láthatóságot biztosítanak a nap 24 órájában.
A kompakt és sportos kialakítás érdekében a motor integrált irányjelzőkkel rendelkezik, ami tovább erősíti a kifinomult megjelenést és kiemeli a kategóriaelső sportrobogó prémium jellegét és státuszát. A TMAX hátulról ugyanolyan esztétikus és határozott látványt nyújt, mint elölről, és a csak ebbe a modellbe szerelt, új, T-alakú, integrált irányjelzőkkel rendelkező hátsó lámpa még határozottabb kiállásúvá teszi a nagy teljesítményű gépet.
Nagy teljesítményű, 560 köbcentiméteres EURO5 motor
Az eredeti TMAX volt az első robogó, amely motorkerékpár-szintű teljesítményt kínált robogókra jellemző kényelem mellett. A rendkívül népszerű TMAX, a sportrobogók vitathatatlan királya az elmúlt 20 év során következetesen képes volt a sportos teljesítmény, az első osztályú műszaki tartalom és az első osztályú kényelem legjobb kombinációját kínálni Európa motorosai számára.
Az erőteljes, 560 cm3-es motor egyedi és kompakt kialakítású, 360 fokos, felső vezérműtengellyel, és vízszintes dugattyú kiegyensúlyozó rendszerrel rendelkezik. Ez az egyedülálló megoldás, amelyet egyetlen más motorkerékpáron vagy robogón sem használnak, segít a rezgések kiegyenlítésében anélkül, hogy hagyományos forgó kiegyensúlyozóra lenne szükség – ezáltal jelentősen csökken a motor magassága, és lehetővé válik egy nagyobb, ülés alatti tároló kialakítása. A csak a TMAX-nál alkalmazott elrendezéssel a Yamaha mérnökei olyan motort alkottak, amely erős, kompakt és egyenletes járású, ami ideális egy sportrobogó számára. Az eredeti TMAX volt az első olyan sportrobogó, amelynek motorja közvetlenül a csővázba volt beépítve, így tudott elsőként, a robogóktól szokatlan módon, motorkerékpárokra jellemző teljesítményt nyújtani.
Jellegzetes kipufogóhang
A TMAX ismert erőteljes hangjáról, a tiszta és mély kipufogóhangról, amely egyedülállóan jellemző erre a legendás sportrobogóra – a határozott és jellegzetes motorhang fokozza a motorozás izgalmát, és közvetlenebb kapcsolatot teremt a motoros és a jármű között. A 360 fokos vezérműtengely és a vízszintesen, szemben elhelyezett dugattyú-kiegyensúlyozó miatt a TMAX motorja mechanikailag csendes járású, ezért az 560 köbcentiméteres erőforrás fejlesztése során a mérnökök külön figyelmet fordítottak a sajátos kipufogóhang kialakítására, amely kiegészíti és fokozza a TMAX sportosságát. A tiszta és mély hang már kis fordulatszámon is az erő érzetét kelti – a hang intenzitása pedig a gázkar elfordításával párhuzamosan egyre nő, így minden sebesség és fordulatszám mellett izgalmassá teszi a motorozást.
Smart Key kulcs nélküli indítás és új vezérlőkapcsolók
Ha az intelligens kulcs (Smart Key) a zsebünkben van, a kulcs nélküli rendszerrel rendkívül könnyen kezelhető a motor – és 2022-es TMAX modell most még kényelmesebbé és egyszerűbbé teszi a motor kezelését az újonnan tervezett kapcsolókkal. Az új, központi kapcsoló számos funkciót egyesít, így a motoros mostantól egyszerűbben tudja fel- és lekapcsolni a gyújtást, aktiválni a főkapcsolót és a kormányzárat, és kinyitni az ülést.
Elektromosan nyitható, aero-stílusú tanksapka
A TMAX az első a Yamaha motorkerékpárok és robogók között, amely intelligens, aero-stílusú tanksapkát kapott, amely automatikusan kinyílik, ha a zsanér a főkapcsoló kikapcsolását követő két percen belül felfelé fordul. A süllyesztett tanksapka bármikor nyitható, ha a vezető magánál tartja az intelligens kulcsot, és a kormányzár vagy a középállvány-zár aktív. Riasztó figyelmezteti a motorost, ha a gyújtáskapcsoló bekapcsolásakor a tanksapka nincs megfelelően bezárva.
TMAX Tech MAX: Csak a legjobbat fogadd el.
A TMAX Tech MAX a Yamaha sportrobogója, amelyet úgy terveztek, hogy megfeleljen a legigényesebb ügyfeleknek, akik mindenből a legmagasabb specifikációt igénylik. A TMAX Tech MAX ugyanazokkal az alap specifikációkkal rendelkezik, mint az új, 2022-es TMAX, de számos többletfunkciót is kínál, amelyek a még jobb vezetési élményt szolgálják. A Tech MAX szélvédője elektromosan állítható, így a vezető bármikor, gyorsan állíthatja a szélvédő magasságát, az adott vezetési körülményeknek megfelelően. A szélvédőt úgy terveztük, hogy kényelmes és csendes utazást biztosítson, különösen nagyobb sebességnél, és csökkentse a szélzajt, hogy a motoros jól hallja a Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott fejhallgató hangját. A TMAX Tech MAX tulajdonosok jellemzően egész szezonban használják a motorjukat, napi bejárásra és hétvégi túrázásra is, és a fűtött ülés és a fűtött markolatok egész szezonban gondoskodnak a kényelmükről, még hosszabb utakon is.
A sebességtartó automatika szériafelszereltség, és nagyon hasznos funkció, amely egyrészt kényelmesebbé teheti a hosszúbb utakat, másrészt segíthet a helyi sebességkorlátozások betartásában is. A TMAX Tech MAX hátsó felfüggesztése állítható, attól függően, hogy egyedül vagy ketten használják a motort. A háttérvilágítással ellátott kapcsolók szintén alapfelszereltségnek számítanak, és a „beltérben” használt prémium minőségű anyagok is kiemelik, hogy a Tech MAX a sportrobogók királya.
A TMAX három színben lesz kapható: Extreme Yellow; Icon Blue; és Sword Grey. A TMAX Tech MAX 2 színben lesz kapható: Dark Petrol és Power Grey. A robogók értékesítése 2022 márciusában kezdődik az európai Yamaha-márkakereskedőknél.
Szöveg és kép: Yamaha