2020-ban az olaszországi Atessában gyártott SH125i tulajdonképpen minden porcikájában megújult, így teljesen új modellként folytatta pályafutását. Koncepciójának alapját az elődök gyártása során szerzett temérdek tapasztalat adja, ezt kihasználva tették még stílusosabbá, kényelmesebbé megbízhatóbbá és takarékosabbá. Valljuk be, nem is lehetne másmilyen – elvégre egy SH-ról beszélünk.
Kifinomult és határozott – talán e két szóval érzékeltethető leginkább, milyen is lett a prémium robogók között számontartott SH125i új idomzata. Egyedülálló kisugárzása például a LED, osztott fényszóróval és fentre helyezett irányjelzőkkel jellegzetesebbé varázsolt fejidomnak köszönhető, de sokat nyomnak a latban a precízen kidolgozott részletek is.
Még mindig vérbeli SH, hiszen az elegáns megjelenéshez kimagasló használati érték társul. Az SH125i-re jellemző kompakt építésmód, alacsony padló és felegyenesedett üléspozíció elképesztően megkönnyíti a hétköznapi használatot, utóbbi például lehetővé teszi, hogy a pilóta messze maga előtt belássa a forgalmat. Ugyancsak a típus kiválóságáról árulkodik, hogy az ülés alatt hatalmas, 28 literes, 12V-os elektromos aljzattal megspékelt tárolórekesz bújik meg, ami akár egy teljes értékű bukósisak befogadására is alkalmas. A gondosan formázott, ámde sík ülőlappal büszkélkedő nyereg nagy helyet és kényelmes utazást szavatol, miként az alacsony padló és a kis ülésmagasság is nagyban hozzájárul a gondtalan motorozásokhoz.
Mivel sokan utaznak párban, az SH125i nyerge két személy számára is bőséges helyet kínál, a felhajtható, alumíniumból készülő hátsó lábtartó pedig mindig stabil platformként szolgál az utasnak, beleértve az erős fékezéseket is. A harmónia legyében a LED hátsó lámpa is krómozott keretet kapott, a vadonatúj LCD-műszeregység sebesség- és fordulatszámmérője körül pedig minden ellenőrzőlámpa szépen elfér, így az ABS, az Alapjárat-leállító Rendszer, a HSTC és a Smart Key visszajelzője is. A különféle beállításokon a bal oldali markolat mellett elhelyezett A és B gombbal változtathat a vezető. A Smart Key (okoskulcs) névre keresztelt rádióhullámokat kibocsátó kulcs jelet küld a robogó vezérlésének a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás.
A Smart Key szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét. Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd. Az SH125i 125 cm3-es, folyadékhűtésű, négyszelepes eSP+ (ti. enhanced Smart Power, nyersfordításban: fokozott okosteljesítmény) erőforrása dinamikusabb gyorsulást és nagyobb végsebességet szavatol, ugyanakkor működése gazdaságosabb a kétszelepes motorkonstrukciónál.
A – 8250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 12,5 LE, a 12 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték immáron 6500 percenkénti főtengelyfordulatnál aknázható ki. A SH125i eddig sem volt nagy étvágyú, de most még takarékosabb lett. A WMTC szabvány szerint mért üzemanyag-fogyasztás csak 2,2 l/100 km, s ezt az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) aktiválása nélkül mérték a szakemberek. Legalább ennyire fontos, hogy az új hajtómű károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös norma előírásainak, ami annyit tesz, hogy a kipufogógáz CO (szén-monoxid), NO (nitrogén-oxid) és szénhidrogén-tartalma is jelentősen visszaesett. Az SH125i ultramodern műszakiságáról árulkodik, hogy a hátsó kerék kipörgését meggátoló Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) szériafelszereltségként jár a modellhez.
Ez a szabadon kikapcsolható, rendkívül kifinomultan működő rendszer főként vizes, csúszós úton fokozza a menetbiztonságot és a pilóta magabiztosságát, beavatkozásáról egy műszerfalon elhelyezett visszajelző lámpa tájékoztatja a vezetőt. A nagyobb átmérőjű furattal (52,4 helyett 53,5 mm) és a rövidebb lökettel (57,9 helyett 55,4 mm) sikerült kellő méretű helyet kialakítani a négy szelepnek, nem mellesleg a sűrítési viszony is nőtt, méghozzá 11,0:1-ről 11,5:1-re. Az sem mellékes, hogy a kompakt erőforrás a tömeg-középpontosítás mintapéldánya. A hűtőradiátor például nem a motor elejére került, hanem magába az erőforrásba, méghozzá sokkal egyszerűbb, könnyebb formában. Kisebb és könnyebb a radiátorhoz társított ultrakompakt hűtőventilátor is.
A belső súrlódás mérséklésére irányuló műszaki megoldások számos ponton felfedezhetőek, az öntöttvas hengerpersely külső felületének apró barázdái például megakadályozzák a furat bármilyen deformációját, ezáltal kisebb az olajfogyasztás, hatékonyabb a hűtés és minimális a súrlódást. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a terhelés lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg. A kedvező fogyasztási értékek elérésében az Alapjárat-leállító Rendszernek (start&stop) is jelentős szerepe van. A rendszert a jobb oldali markolatnál elhelyezett gombbal aktiválhatja a pilóta. Ha bekapcsolja, három másodperces alapjárati üzemet követően automatikusan leáll a motor, s akkor indul újra, ha a vezető elfordítja a gázmarkolatot.
Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a kompresszió a főtengely megforgatását, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. A modern technikai megoldások közé tartozik a kettős funkciójú, szénkefe nélküli ACG generátor, ami az indítómotor feladatait is ellátja.
Az SH125i áttervezésekor két cél lebegett a Honda mérnökeinek szeme előtt: nagyobb tárolókapacitás és jobb menetkomfort. Az új, nagy szakítószilárdságú, alul elvezetett acélcső váz révén a 7 literes üzemanyagtartály az utasülés alól padló, illetve a pilóta lába alá költözhetett, azáltal alacsonyabbra került a súlypont és 10 literrel gyarapodhatott a tárolórekesz befogadóképessége.
Nőtt a tengelytáv is (+13 mm-rel, 1353 mm-re), a 26º-os villaszög és a 85 mm-es utánfutás viszont nem változott, ahogy az ülésmagasság is maradt 799 mm. A motor nedvestömegét 400 g-mal sikerült visszafogni, így már csak 133,9 kg-mal mérlegel az SH125i. A jobb menetkomfort érdekében a motorfüggesztő és a hátsó lengőkar szögét optimalizálták, ezáltal kevésbé hatnak az elfordulás közben jelentkező erők a motorfüggesztő konzolra, egyszersmind hatékonyabb a csillapítás és könnyebb az irányítás. A kis tömegű, 16″-os, öntött alumíniumfelni-garnitúra mindig is a könnyű kezelhetőség, a precíz kanyarvétel és a biztos egyenesfutás záloga volt, függetlenül attól, hogy milyen minőségű útburkolaton haladt a pilóta.
A tapadásról 100/80-16, illetve 120/80-16 méretű, belső nélküli Michelin City Grip abroncsok gondoskodnak. A hátsó rugóstagok előfeszítése 5 lépésben állítható, rugóútjuk 83 mm, elöl pedig 33 mm-es csúszószár-átmérőjű, 89 mm-es rugóúttal felvértezett teleszkópok felelnek a kiváló menetkomfortért. Komoly fegyvertény, hogy a fékrendszer 240 mm-es, elöl három-, hátul egydugattyús nyereggel társított tárcsákra épül, a blokkolásgátló (ABS) pedig az alapfelszereltség része.
A hagyományos túradoboz mellett áttervezett szélvédő plexit és kézvédőket is kínál a Honda, hogy még jobb lehessen az SH125i időjárás-védelme.
Szöveg és kép: Honda