A könnyebb és erősebb új motorral, valamint egy újonnan kifejlesztett könnyű vázzal és teljesen új ergonomikus karosszériával felszerelt 2023-as YZ450F jelentős előrelépést jelent a Yamaha motokrossz zászlóshajója számára. Minden motorkerékpáron a motorosnak és a gépnek összhangban kell működnie az optimális teljesítmény eléréséhez, és ez különösen igaz egy motocross gépre, ahol gyorsításkor, fékezéskor és kanyarodáskor folyamatos testsúlyáthelyezésre van szükség. Egy sikeres terepversenymotor a versenyző testének és elméjének meghosszabbításaként viselkedik, és ezért az YZ450F fejlesztőcsapata a motorosok igényeit és elvárásait tartotta elsődleges szempontnak.
Ahelyett, hogy öncélúan új technológiát vezettek volna be, a Yamaha tervezői a versenyzőt helyezték előtérbe, és a versenyző-központú megközelítést követték, és ennek során folyamatosan értékelték azokat a potenciális előnyöket, amelyeket az egyes új funkciók nyújtanak a különböző képességű versenyzők számára.
Az eredmény egy rendkívül versenyképes motokrossz gép, amely gyors és jól vezethető minden típusú pályán – legyen a versenyző tapasztalt profi vagy hétvégi versenyző. Az 5%-kal nagyobb teljesítményt produkáló és teli tankkal mindössze 109 kg súlyú új modell célja, hogy megerősítse a Yamaha pozícióját a motokrossz egyik vezető márkájaként.
A 2023-as évre az YZ450F motorja teljes újratervezésen esett át, amelynek során minden alkatrészt felülvizsgáltunk és elemeztünk, így ez a legjelentősebb változás az erőforráson az eredeti, fordított hengerfej-elrendezés 2010-es bevezetése óta. Az előre néző szívó- és a hátrafelé néző kipufogórendszerrel ez az egyedülálló motorelrendezés magas szintű üzemi hatékonyságot biztosít – a légtartály, az üzemanyagtartály és a kipufogó helyzete, valamint a hátrafelé döntött henger pedig hozzájárul a tömegcentralizáláshoz.
A könnyebb és tartósabb új motort úgy terveztük, hogy lineárisabb teljesítménykarakterisztikát biztosítson a nagyobb és jobb tolóerő érdekében, javított vezethetőséggel, így a 2023-as modell minden fordulatszámon könnyebben használható.
A fordított hengerfej-elrendezésű motor optimalizált égéstérrel és új tervezésű dugattyúval, valamint könnyebb hengertesttel rendelkezik, amelyek javítják a teljesítményt és a viselkedést. Az 500 fordulat/perc határfordulatszám-emelkedéshez az új motor nagy pontosságú, alacsony súrlódású vezérműlánccal van felszerelve – a nagyobb futási hatékonyság érdekében pedig a forgattyúegységet és a hajtókart átterveztük, és a korábbi tűgörgős konstrukciót egy könnyebb siklócsapággyal váltottuk fel. Az új, önálló kiegyensúlyozó súly új, üreges kiegyensúlyozó tengellyel rendelkezik, és ez a továbbfejlesztett könnyebb kialakítás csökkenti a vibrációt.
A 2023-as modellben a nagy hatékonyságú, előre néző légbeszívó kialakítását tovább javítottuk az átalakított szívónyílással, egyenesebb átvezetéssel a hengerfej felé, valamint nagyobb átmérőjű, 39 mm-es titán szívószelepek használatával, amelyek a maximális szelepemelkedésnél 9%-kal növelik a beszívott levegő mennyiségét. A továbbfejlesztett légbeszívó-elrendezésen felül a kipufogóöntvény alakját is átdolgoztuk, hogy hatékonyabban kapcsolódjon a kipufogóhoz.
Teljesen új légbeszívási útvonalat alakítottunk ki, a friss levegő mostantól az üzemanyagtartály, a váz, az ülés és az oldalpanelek közötti téren keresztül áramlik. Az átirányított légáramlás segít megakadályozni, hogy víz, por és sár jusson a légtartályba, valamint könnyebb és karcsúbb gépet eredményez, kompaktabb karosszériával.
A 2023-as modell egy rendkívül hatékony légtartály-kialakítással is rendelkezik, amelyben örvény keletkezik, így a por a centrifugális erők segítségével kiválik a beáramló levegőből, mielőtt az az új, kerek, háromdimenziós szűrőbe kerülne.
A motor 5%-kal megnövekedett összteljesítményének megfelelően egy újonnan tervezett sebességváltó került beépítésre. A hajtótengelyek közötti távolságot megnöveltük, és az egyes fogaskerekek átmérőjét megnöveltük a súly csökkentése és az 5 sebességes sebességváltó szilárdságának növelése érdekében.
Az előző modell 2 részes acél/alumínium tengelykapcsolóját tartós és könnyű, egy darabból álló acélszerkezet váltja fel, a hagyományos tekercsrugók helyett tárcsarugókkal. Ez az új kuplung lényegesen könnyebb és vékonyabb, 0,75 kg-mal kevesebbet nyom – és könnyebb, közvetlenebb érzés a kar meghúzása.
A nagyobb teljesítményű motor szélesebb fordulatszám-tartományában a nagyobb tartósság érdekében az új YZ450F motorja új hűtőrendszerrel, valamint új, száraz olajteknővel ellátott kenőrendszerrel van felszerelve – emellett új vezérműlánc és feszítő, valamint új tervezésű hajtókar is található benne. ó
A vállalat motorosközpontú megközelítését követve a Yamaha mérnökei újratervezték az kétoldalas alumínium gerendavázat, hogy könnyebb érzetet, nagyobb agilitást és jobb stabilitást biztosítsanak.
Az új alváz karakterét és viselkedését számos tényező határozza meg, többek között a geometria, az egyes alkatrészek egyedi merevségi egyensúlya és az alkatrészek egymás közötti kölcsönhatása. A 2023-as év jelentős változása a tanksínek és a fejcső közötti csatlakozás áthelyezése, amely most 15 mm-rel alacsonyabban van, mint korábban – és a vázcsövek közötti csatlakozás, amely a tanksíneket az alsó csőhöz köti, ugyanennyivel alacsonyabbra került.
További fontos változtatások közé tartozik az alsó cső, valamint a keresztcső és a lengőkar-forgáspont merevségének növelése – és az új vázon mostantól egy 4 mm vastag első acél motortartó van, három átmenő csavarral – szemben a 8 mm vastag alumínium motortartóval, amely egy átmenő csavarral rendelkezett.
Az YZ450F teljesen új, „horizontális mozgású” karosszériával rendelkezik, amely elegáns és feszes új megjelenést kölcsönöz ennek a motokrossz-zászlóshajónak. Minden egyes külső panelt újraterveztünk, és az eredmény egy karcsúbb és kompaktabb karosszéria, amelynek varratmentes és lekerekített felülete nagyobb mozgékonyságot biztosít a gyors testsúlyáthelyezéshez.
A szívócsonkhoz vezető új frisslevegő-ellátási útvonal lehetővé teszi az első légbeszívók megszüntetését, és ez lehetővé tette a sokkal kompaktabb, 50 mm-rel kisebb szélességű burkolatok, valamint egy keskenyebb új üzemanyagtartály felszerelését – ami sokkal karcsúbb középső részt eredményez.
A kompakt első sárvédőhöz egy új, rövidebb hátsó sárvédő társul, és az új üléssel, légszűrőfedéllel és üzemanyagtartállyal együtt az YZ450F laposabb vízszintes profillal és az elejétől a hátuljáig sokkal rövidebb karosszériával rendelkezik. Az új oldalpanelek és a villavédők teszik teljessé a dinamikus új megjelenést.
A vezetői háromszög mindhárom elemének – nevezetesen az ülésnek, a kormánynak és a lábtartóknak – a relatív helyzetét megváltoztattuk, hogy a különböző testalkatúak számára ideális vezetői pozíciót érjünk el. Az ülésmagasság 5 mm-rel nagyobb, és sokkal laposabb a felület. Egy másik fejlesztés az ülés bal és jobb oldalának lekerekített profilja, amely megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a test oldalirányú mozgását.
A lábtartók 5 mm-rel lejjebb kerültek, így összesen 10 mm-rel nőtt a lábtér, hogy a magasabb motorosok is elférjenek, a 4 pozícióban állítható kormányt a természetesebb vezetési pozíció érdekében helyeztük át – a gumi kormánymarkolatok pedig biztosítják a vezetési kényelmet.
Az új felfüggesztőszelepek javítják az ütközéselnyelési teljesítményt és növelik a tapadás szintjét – és a könnyebb beállítás érdekében a kategóriájában legjobb KYB-villák kézzel állítható lengéscsillapítókkal vannak felszerelve. A motorosok mostantól a Power Tuner alkalmazással okostelefonjukon keresztül egyértelmű információkhoz és ajánlásokhoz juthatnak a felfüggesztés beállításával kapcsolatban, így ez nem találgatáson alapul többé.
A hátsó fék kulcsszerepet játszik az irányváltoztatásban és a hatékony kanyarodásban, és a motorosnak átadott érzés mértéke döntő fontosságú az irányítás fenntartása szempontjából. Ezért az új modell új, csökkentett merevségű hátsó csővel van felszerelve, amely javítja a fékezés kiegyensúlyozottságát és pontosabb irányítást biztosít a motoros számára.
Az új kipörgésgátló rendszer használata egy újabb példa arra, hogy a Yamaha motorosközpontú filozófiája olyan technológiák bevezetésére összpontosít, amelyek az YZ450F vezetőjének javát szolgálják. Ez az elektronikus vezérlőrendszer két szintű támogatást, valamint egy OFF funkciót kínál, és azáltal, hogy megakadályozza, hogy a kerekek teljesen elveszítsék a tapadást, lehetővé teszi a motoros számára, hogy teljes mértékben a pályára koncentráljon.
Az YZ450F új kipörgésgátló rendszere a Power Tuner alkalmazáson keresztül vezérelhető, lehetővé téve a motoros számára, hogy kiválassza a kívánt beavatkozás mértékét a pályaviszonyoknak, az időjárásnak és a tudásszintjének megfelelően.
Az indításvezérlő rendszer egy új „fordulatszám-korlátozó” funkcióval rendelkezik, amelyen a maximális fordulatszámot 6000 és 11 000 fordulat/perc között lehet beállítani 500 fordulat/perces lépésekben, lehetővé téve a motoros számára, hogy teljes gázzal induljon el a rajtvonalról, és az első hely megszerzésére koncentrálhasson. Amikor az indításvezérlő rendszer felismeri, hogy az indulás megtörtént, a fordulatszám-korlátozó funkció automatikusan kikapcsol, és a 3. fokozat elérésekor az indításvezérlő rendszer is kikapcsol.
A Yamaha tervezői minden nagyobb és kisebb alkatrészt elemeztek annak érdekében, hogy az új YZ450F a kategória egyik legkönnyebb gépévé váljon – még teli tankkal mérve is.
Az új üzemanyag-szivattyú, a légtartály és a láncvezető jelentősen hozzájárul az alacsonyabb tömeghez, és segít a tömeg központosításában, ami növeli az alváz agilitását. . Még a legkisebb alkatrészeket is – beleértve a gázbowdent, a kormánykapcsolókat és a vízpumpa járókerekét – átterveztük, hogy a súlyt mindössze 109 kg-ra csökkentsük folyadékokkal együtt, ami 2,3 kg-os csökkenést jelent.
2023-ra a Power Tuner alkalmazást továbbfejlesztettük, és így most az intuitív „Gyors hangolás” funkcióval is rendelkezik, amely sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a kívánt motorjellemzők kiválasztását egy görgetősávval a „Visszafogott”-tól az „Agresszív”-ig.
Az új alkalmazás további funkciókat tartalmaz, többek között köridőmérőt, fordulatszámot, üzemanyag-fogyasztást, sebességet és egyéb adatokat, valamint egy felfüggesztési GYIK oldalt is, amely segít az YZ450F tulajdonosának a legjobb felfüggesztési beállítások elérésében.
Szöveg és kép: Yamaha