A Forza 750 karcsú, mégis gömbölyded idomzata nagy sebességnél is kiváló időjárás-védelmet biztosít, nem mellesleg a könnyű kezelhetőséghez is hozzájárul, hiszen bőséges lábtér kialakítását tette lehetővé. Igen hasznos a méretes kesztyűtartó és az – alacsonyra helyezett – ülés alatt megbúvó, 12 V-os USB-aljzattal kiegészített csomagtartó is, különösképpen, hogy utóbbi teljes értékű, zárt bukósisak befogadására is alkalmas. A folyadékkristályos kijelző már magában is vonzó jelenség, de az okostelefonok csatlakoztatására szolgáló Honda Smartphone Voice Control rendszer teszi igazán érdekessé, míg az ergonómiát illetően a kulcs nélküli nyitást, zárást és indítást lehetővé tévő Smart Key érdemel kiemelt figyelmet.
A dinamikus haladás záloga a hihetetlenül nyomatékos, mégis rendkívül takarékos, soros, kéthengeres, 745 cm3-es erőforrás. Bár teljesítményleadása kifejezetten egyenletes, a Honda mérnökei elektronikus gázmarkolattal, többféle menetüzemmódokkal (ti. eső, általános, sport és felhasználó) és három lépésben állítható Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (HSTC) tették simulékonyabbá. Ezt megfejelendő, alapfelszereltség a dupla kuplungos automatikus váltó (DCT), melynél a kapcsolások időzítése mindig az aktuális menetüzemmódhoz igazodik.
A modell alapját acél csőváz adja, ehhez kapcsolódik a Pro-Link himbarendszerre ültetett alumínium lengőkar, és a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópokból összeállított első villa. Tekintettel a kimagasló teljesítményre, előre 17, hátra 15”-os kereket szereltek a Honda szakemberei, és négydugattyús, radiálisan rögzített első féknyergek mellett döntöttek, már-már sportmotoros menettulajdonságokkal felruházva a nagy Forzát. A 2023-as Forza 750-t az alábbi új színekben rendelhetik meg a vásárlók: Matt Ballistic Black Metallic – Matt Ballistic Black Metallic motorvédő burkolattal, Pearl Glare White – Matt Ballistic Black Metallic motorvédő burkolattal, Iridium Grey Metallic – Matt Ballistic Black Metallic motorvédő burkolattal és Matt Jeans Blue Metallic.
Miként az egy túrarobogótól elvárható, a Forza 750 karcsú fejidoma – nagy tempónál is – hatékony időjárás-védelmet nyújt az utasoknak, az irányjelzők és a visszapillantó-tükrök pedig közvetlenül kapcsolódnak hozzá. Hogy a modell minél könnyebben lavírozhasson a zsúfolt városi utcákban, a tervezők kerülték a túlzó és/vagy kidomborodó formai elemeket, s olyan szélvédőt helyeztek a motor elejére, ami mögött nem alakulnak ki zavaró légörvények. Persze az új Forza a gyakorlati szempontoknak is tökéletesen megfelel, a prémium minőség és a látványos, illetve stílusos megjelenés csak hab a tortán. Fő vonzereje az olyan gondosan kidolgozott, praktikus részletekben rejlik, mint a hatalmas lábtér vagy a lekerekített, mindössze 790 mm magasra helyezett ülés. Apropó ülés! Ha a tulajdonos felhajtja, 21 literes, 12 V-os USB-aljzattal ellátott tárolórekeszbe pakolhat, amibe egy zárt sisak is behelyezhető.
Jó szolgálatot tehet a jobb oldali belső idom mögé bújtatott, könnyen hozzáférhető kesztyűtartó is, akárcsak az 5”-os képátlójú, folyadékkristályos kijelzőhöz rendelt Honda Smartphone Voice Control System. Ezzel a rendszerrel játszi könnyedséggel csatlakoztatható egy okostelefon a Forza 750 műszeregységéhez, így a pilóta hangutasításokkal kezelheti a hívásokat, az e-maileket, a zenelejátszást és a navigációt is. Ehhez csak egy mikrofonnal kiegészített sisak és egy Bluetooth-kapcsolatra alkalmas mobilkészülék szükségeltetik, s magát a Honda Smartphone Voice Control rendszert is pofon egyszerűen kezelheti a tulajdonos, hiszen külön gombot kapott a bal oldali kapcsolókonzolon. Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó Smart Key, melynek lényege, hogy ha a slusszkulcs hatótávolságon belül van, jelet küld az elektromos rendszernek a pilóta zsebéből, akkor nem kell a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, hogy beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A Smart Key az extraként rendelhető Smart Top Box névre keresztelt túradobozt is nyitja-zárja, és úgynevezett válaszfunkcióra is képes, azaz megvillantja az irányjelzőket, ha a motorját kereső tulajdonos megnyomja a távirányító gombját. A kormányzárat ugyancsak kezeli az elektronika, így illetéktelenek nem tudják elvinni a Honda új túrarobogóját. A maximális biztonság érdekében a Forza 750 hátsó irányjelzői automatikus vészvillogásra (Emergency Stop Signal, ESS) is képesek.
A funkció 53 km/óra felett aktiválódik és akkor kezdi szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat – a többi közlekedő figyelmeztetése végett –, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2. Az automatikus vészvillogást követően önműködően leáll a rendszer, de nem pusztán az eltelt idő határozza meg, hogy pontosan mikor. Az összetett vezérlőelektronika egyebek mellett az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mely pillanatban fejezze be a villogást. A Forza 750 soros, kéthengeres, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű motorját úgy tervezték a mérnökök, hogy az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusan gyorsítsa a gépet. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre. Az elektronikus gázmarkolat (Throttle-by-wire, TBW) a motor teljesítményleadását és karakterisztikáját egyaránt befolyásolja. További információért, kérjük, tekintse meg a 3.3-as számú, motorelektronikával foglalkozó fejezetet! A tökélyre fejlesztett, 7000-es percenkénti főtengelyfordulatig pörgethető erőforrás csúcsteljesítménye 58,62 LE (6750 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka pedig nem kevesebb, mint 69 Nm (4750 f./perc). Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy állórajtból indulva alig 3,9 másodperc alatt tesz meg 50 métert Forza 750, és 60 km/óránál csak 2500-at mutat a fordulatszámmérő.
A kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, méghozzá anélkül, hogy a szokatlan gyújtássorendből, illetve a 270˚-os főtengely-elékelésből fakadó, pulzáló kipufogóhangot befolyásolná. Bárhogy is, a furat 77 mm, a löket 80 mm, és bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek: a vezérműtengely például a hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengelyek pedig az olajpumpát is forgatják. Az összetevők számának minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható motorkonstrukciót létrehozni. A modell 35 kW-os változatban is elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják a Forza 750 képességeit. Amennyiben a motor vásárlását követően megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek. A Forza 750 károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak és fogyasztása is lenyűgöző, csupán 3,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint). Takarékos mivolta a nagy hatótávolsághoz is hozzájárul, ezt bizonyítja, hogy a 13,2 literes üzemanyagtartály tartalmával több mint 370 km tehető meg.
Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, három menetüzemmód áll a pilóta rendelkezésére, ezek közül a bal oldali kapcsolókonzollal vagy a TFT-műszeregységen válaszhat. ÁLTALÁNOS (STANDARD) állásban középszintre áll be a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC, az ABS ellenben a legmagasabb fokozatban működik. SPORT programra kapcsolva agresszívvá válik a teljesítményleadás és a motorfék, alacsony szinten avatkozik be a HSTC, az ABS pedig legmagasabb fokozatban teszi a dolgát. ESŐ (RAIN) üzemmódnál óvatos teljesítményleadás és motorfék jellemzi a Forzát, míg a HSTC és az ABS természetesen a legmagasabb fokozatra vált. FELHASZNÁLÓ (USER) beállításnál a vezető maga határozhatja meg, hogy alacsony, közepes vagy magas szintű legyen a teljesítményleadás, a motorfék és a HSTC.
Az elektronikus gázmarkolattal, valamint a háromállású Honda Állítható Nyomatékszabályozóval (Honda Selectable Torque Control, HSTC) rendkívül precízen vezérelhető a teljesítményleadás, így mindig maximális lehet a hátsó kerék tapadása.
- szint: minimális beavatkozás és felügyelet a hátsó kerék forgási sebessége felett.
- szint: ez az alapbeállítás. Magabiztossá teszi a pilótát átlagos időjárási és útviszonyok közepette.
- szint: maximális tapadást garantál csúszós útfelületen.
A HSTC természetesen ki is kapcsolható.
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 13 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja, hogy azóta több mint 200 000 db DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják és természetesnek érzik a tulajdonosok. A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer pedig azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó és azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.
Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Ráadásul a DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra. A rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat.
Automatikus működésnél három előre beprogramozott és – egy felhasználó által beállítható – váltóüzemmód áll a motoros rendelkezésére.
- szint: Kifinomult, pihentető gurulásokhoz. A váltások viszonylag alacsony fordulatszámon történnek, és az ESŐ (RAIN) menetüzemmód aktív.
- szint: A vezérlőelektronika középértékeket vesz alapul és ÁLTALÁNOS (STANDARD) menetüzemmódra kapcsol.
- szint: „Félúton” a STANDARD és a SPORT között.
- szint: Tempós, sportos motorozáshoz. A váltó magas fordulatszámon kapcsol fel és le (az erősebb motorfék érdekében), a SPORT menetüzemmód aktív.
A Felhasználó azaz USER program lehetőséget biztosít a pilóta számára, hogy a DCT váltásainak időzítését, a teljesítményleadást, a motorfék intenzitását és a kipörgésgátló (HSTC) működési szintjét is maga állítsa be. A 235 kg-os menetkész tömegű Forza 750 erős, acélcsövekből készülő vázra épül. Hála az átgondolt kialakításnak, a kompakt szerkezetbe minden befér, sőt egy jókora tárolórekesz kialakítására is lehetősége nyílt a tervezőknek. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv pedig 1590 mm. Igen kifinomult menetkomfortot és kiváló úttartást garantál az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvényekkel erősebbé tett – alumínium lengővillához. A 17”-os első és a 15”-os hátsó kerékre 120/70 R17, illetve 160/60 R15 méretű abroncsokat szerelnek, így minden helyzetben biztos úttartás és tapadás jellemzi a modellt. Emellett a fékhatás is kimagasló, hiszen a 310 mm-es első féktárcsákat négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergek fogják közre, melyek működését ABS felügyeli.
A COMFORT-csomagot úgy tervezték, hogy fokozza a utazás minőségét, és a következőket tartalmazza: Alsó légterelők, felső légterelők, markolatfűtés. A SPORT-csomag további sportos élt ad, és az alábbiakat tartalmazza: szélvédő, markolatvég, utas háttámla. A STYLE-csomag további védelmet és stílusosságot biztosít, melyben következő tartozékok szerepelnek: Rögzítőfékkar, rögzítőfékkar burkolat, oldalvédő burkolatok, lábtartó panelek. A robogó színéhez passzoló TRAVEL-csomag növeli a FORZA 750 tárolókapacitását, és a következő kiegészítőket foglalja magába: Oldaldobozok/ jobb oldali 26 liter, bal oldali 33 liter, oldaldoboz tartók, oldaldobozhoz illő belső táskák, oldaldoboz színpanelek, egykulcsos zárbetét. A színben is összehangolt URBAN-csomagot úgy fejlesztették ki, hogy csökkentse a Forza 750 napi ingázással járó kihívásait és az alábbiakat tartalmazza: Alumínium hátsó csomagtartó, 50 literes Smart hátsó doboz, dobozfedél nyitószerkezet, hátsó doboz háttámla, hátsó doboz, 25 literes hátsó doboz belső táska, középkonzol táska. A következő kiegészítők is kaphatók: Alumínium kiegészítők, panelek táskákhoz és felső dobozokhoz, lábvédő, 50 literes manuálisan nyitható felső doboz.
Szöveg és kép: Honda