Hatezer méteres tengerszint feletti magasságra kevesebb mint 24 óra alatt? A motorosok, gumiabroncsok és motorok számára is egyaránt extrém kihívást jelentő expedíció színhelye a chilei Atacama-sivatagban található El Circuito de los Seis Miles volt. A motorkerékpárok és a gumiabroncsok extrém kihívásnak néztek elébe.
December 6-án, helyi idő szerint délután 3 órakor indultak útnak, átkeltek az Atacama-sivatagon, hogy elérjék Nevado Ojos Del Saladót kevesebb, mint 24 óra alatt a társaság túl jutott a 6000 méteres tengerszint feletti magasságon.
A Metzeler abroncsokkal felszerelt motorokon Salvatore Pennisi, a Metzeler tesztelési és műszaki igazgatója, Christof Lischka, a BMW Motorrad fejlesztési vezetője, Michele Pradelli, olasz extrém enduro bajnok és az InMoto és Karsten olasz magazin tesztelője, valamint Schwers, a Motorrad német magazin tesztelője és újságírója vett részt. Salvatore Pennisi kijelentette:
„Ez az expedíció lehetővé tette számunkra, hogy megerősítsük a Metzeler és a BMW Motorrad közötti szoros kapcsolatot, de mindenekelőtt bebizonyíthattuk két szigorúan szabványos termék értékét, amelyeket bárki megvásárolhat és használhat a legnehezebb körülmények között.
A 6000 méteres kihívás rendkívül nehéz volt, különösen a mi legénységünk számára, akiknek megerőltető fizikai felkészítésen kellett keresztülmennie, mielőtt felszálltunk a motorokra. Tehát még mielőtt örömünket fejeznénk ki abroncsaink hatékonysága miatt, gratulálunk a távot teljesítőknek.” Az új BMW R 1300 GS elöl 120/70 R19 és hátul 170/60 R17 méretben eredetileg a Metzeler Tourance Next 2 abroncsokkal kerül ki a gyárból, míg a Metzeler Karoo 4 az opcionális kínálat része a terepezéshez.
Ezek a többcélú abroncsok valójában példaértékű tapadást nyújtanak a homoktól vagy a sivatagi pályáktól a legmélyebb sárig, ugyanakkor garantálják a kiváló kopásállóságot, vágás és szakadás mentesen, amelyek olyan gyakoriak ilyen igénybevétel mellett.
Mindez kiváló aszfalton való irányíthatósággal és a rendkívül jó tapadással párosul nedves körülmények között is, a BMW R 1300 GS rendkívül fejlett vezetést segítő rendszereivel való tökéletes együttműködésnek köszönhetően. Az expedíció sajátossága volt az a döntés, hogy szabványos kerékpárokkal és gumiabroncsokkal kellett teljesíteni, számítva a cél elérésére.
Hangsúlyozni kell többek között, hogy ezt az eredményt a 19 hüvelykes első és a 17 hüvelykes hátsó méretekkel sikerült elérni, ami új korszakot nyit a kaland motorozás világában. Ez technológiai és emberi szempontból is extrém kihívás. A Nevado Ojos del Salado valójában nagyon kemény tesztnek vetette alá a motorokat, a gumikat és a vezetőke extrém körülmények között.
Több mint ötezer méteres tengerszint feletti magasságtól a hidegen és a csökkent légköri nyomáson keresztül, számos tényező követelte meg az üzemanyag-levegő keverék tökéletes elektronikus beállítását, valamint az egyes járműelemek megbízhatóságát.
Ezzel szemben a Metzeler abroncsoknak mindenféle terepen, köves talajon, földutakon, végtelen homokos területeken kellett átkelniük, valamint hó és jég fedte útszakaszok kihívásaival is dacoltak. Nemcsak ez nehezített az expedíció dolgát, hanem a Bahia Inglesából, Caldera kikötője közeléből indult társaságnak fárasztó akklimatizációs pihenőket is be kellett iktatni a különböző alaptáborokban, mielőtt visszaereszkedtek a tengerszinti induláshoz.
5000 méter felett nem emberbarát a környezet, a hőmérséklet nagyon alacsony, nappal -10°C körül alakul, éjszaka pedig akár -20°C is lehet, az oxigén pedig ritka. Az expedíció résztvevőinek felkészítése a legnagyobb figyelemmel zajlott: az Enna Tartományi Egészségügyi Hatósággal együttműködve minden motoros célzott orvosi vizsgálaton és ellenőrzésen esett át az Ennai Kore Egyetemen. A túra szimulációját Szicíliában végezték, amelynek hátterében az Etna, Európa legmagasabban működő vulkánja állt.
A teljesített teszt útvonalnak a szimbolikus testvérpárján.
Szöveg: Buny
Kép: Metzeler