Honda CBR500R

Gyors, takarékos, megfizethető és rendkívül élvezetes – ez a CBR500R. A teljes idomzatba öltöztetett kéthengeres 2013-ban, a meztelen CB500F (mostantól CB500 Hornet) és a kalandmotor CB500X (2024-től NX500 néven forgalmazzák) testvéreként jelent meg a piacon, sportos alternatívát kínálva az A2-es Hondát kereső vásárlóknak. Különleges adottságainak köszönhetően remek választás lehet azoknak, akik kisebb motorról váltanának nagyobbra, ugyanis a – hétköznapi használatra és hétvégi csavargásokra egyaránt tökéletes – CBR500R egyszerre sportos és barátságos, nem mellesleg hihetetlenül alacsony üzemeltetési költségek jellemzik.

Tagadhatatlan, hogy a nagytestvér Fireblade állt modellt a CBR500R tervezésekor, legalábbis erről árulkodnak a fej- és a farokidomon végigfutó, feltűnő élek, melyek mindkét motorra jellemzőek. Ezt a formatervezési irányzatot úgy hívják a Honda-mérnökök, hogy „The Shape Of Speed”, azaz „Alakot Ölt A Sebesség”.

HONDA CBR500R


Ez az, ami igazán CBR-ré tesz egy CBR-t. Természetesen nem csak formatervezési szempontból fontos az idomzat formája, elvégre a határozott élekkel szabdalt sík felületek és a leszorítóerőt generáló szárnyak egyenletesebbé varázsolják a kormányzást, fokozzák a fordulékonyságot és így több visszajelzést kap a vezető az első kerékről. Lényeges módosítás, hogy a többi lámpatesttel harmonizáló, kettős LED-fényszóró éppoly messzire világít, mint a korábbi CBR-en, de nagyobb területet világít be, hogy még élvezetesebbek legyenek az éjszakai motorozások. A fejlesztés baleset-megelőzési szerepe sem elhanyagolható, főként a kanyarokban jelent nagy segítséget a vezetőnek. Természetesen a CBR500R minden lámpateste LED, beleértve az új hátsó lámpát is.

HONDA CBR500R

Ha ismerős a műszeregység, az nem véletlen, ugyanis a márka nagyobb modelljein már bevált, 5”-os, színes TFT-kijelző található a motoron. Érdekesség, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen. Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet.

HONDA CBR500R

Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda RoadSync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, készülékével csatlakozik a CBR500R-hez, és már indulhat is. Beszédes adat, hogy a nyeregmagasság csupán 785 mm, és mivel a sportos üléshelyzet testalkattól függetlenül ideális a motor irányítására, az alacsonyabb és magasabb pilóták is otthonosan érzik magukat a CBR-en. Sokat elárul a motorról, hogy 130 mm-es szabad hasmagassággal büszkélkedhet, hossza 2080 mm, magassága 1145 mm, szélessége pedig 760 mm. Méretes üzemanyagtartálya 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, vagyis a 3,5 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km feletti hatótávolsággal kecsegtet.

HONDA CBR500R

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított hídváz megegyezik az elődével, ugyanis bevált, rendkívül könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Ezen úgy alakították ki a motortartóbakok alakját, elhelyezését, valamint határozták meg a váz merevségét, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig. Kétségtelen, hogy a modell legfőbb jellemzője a fürgeség, az azonnali reakciókészség, ráadásul a CBR500R nyergébe pattanva egyből a motorsport világában érezheti magát a tulajdonos. Már a felső villahíd aljára rögzített csutkakormány szavatolja a valódi sportmotorokra jellemző, harcias üléshelyzetet, akárcsak az ideális elhelyezésű, kis tömegű, alumíniumból készült lábtartók. A CBR500R tengelytávja 1410 mm, villaszöge és utánfutása 25,5°, illetve 102 mm.

HONDA CBR500R

Az első-hátsó súlyelosztás szinte tökéletes, 50,7-49,3%, a menetkész tömeg pedig 191 kg. Akárcsak a többi 500-as Hondában, a CBR-ben is fordított, nagy dugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa található 41 mm-es csúszószárátmérővel. Az első felfüggesztésben különválasztották a funkciókat, az egyik teleszkóp a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s ennek eredményeként a vezetési élmény és a villa visszajelzése is elsőosztályú. Ezzel bevált recepthez nyúltak a tervezők, tudniillik a CBR650R is pontosan ilyen felfüggesztéssel és beállításokkal készül. Lengővillája 2 mm vastag acélból készült, üreges keresztmerevítővel erősített, ennek köszönhetően hosszirányban merev, viszont oldalirányban rugalmas, ami nagyban hozzájárul a CBR rendkívüli kezességéhez. Egycsöves központi rugóstagja – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabban, kifinomultabban reagál, hőháztartása hatékonyabb, és a szerkezet rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható.

HONDA CBR500R

Elöl 296 mm-es tárcsák és radiális rögzítésű, négydugattyús Nissin féknyergek nyelik el a mozgási energiát, míg hátul egydugattyús féknyereg és 240 mm-es tárcsa párosa felel a lassításért. A CBR könnyű, 5 Y-küllővel tagolt felnijei 3,5” és 4,5” szélesek, s 120/70-ZR17, illetve 160/60-ZR17 abroncsok feszülnek rajtuk.
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CBR500R 471 cm3-es, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Szinte ellenállhatatlanná teszi az egységet a pörgős, lendületes karakter, az élvezetes teljesítményleadás és az ezekből fakadó, kiemelkedő végsebesség. A hajtómű méreteit meghazudtolóan nyomatékos és erőtől duzzadó, 43 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka már 6500-as percenkénti fordulatszámnál kiaknázható, míg 35 kW-os, azaz 48 LE-s csúcsteljesítménye 8600 f./percnél jelentkezik.

HONDA CBR500R

Hogy a kezdők is könnyen megzabolázhassák az új CBR-t és magabiztosan közlekedhessenek vele, immáron az alapfelszereltség része a – hátsó kerék tapadását felügyelő – Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), amit tetszés szerint ki is kapcsolhat a vezető. A vezetéssegítő rendszer az első és a hátsó kerék fordulatszám-különbségéből számítja ki a kipörgés mértékét, és a hengerbe jutó üzemanyag csökkentésével egyenletesen mérsékeli a teljesítményt, hogy újra tapadást nyerjen a hátsó abroncs.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívócsatornák között, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. Fejlesztése során optimalizálták a gyújtást, valamint a levegő és az üzemanyag arányát, ezáltal erőteljesebb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-tartományban, spontánabbá vált a gázreakció, valamint az eddiginél is egyenletesebb a teljesítményleadás. A dupla csőben végződő kipufogódobból sportos, pulzáló hang árad, míg a motort alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet.

HONDA CBR500R

A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek lényegesen halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb legyen, hiszen így csökken a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a soros, kéthengeres egység. A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon, fokozva annak merevségét. A vezérlés görgős himbái és egyszerű beállítást szavatoló, korongos emelőtőkéi kimondottan csekély tömegűek, így csökkentik a szeleprugók terhelését, és a tehetetlenségi erő mérséklésével hozzájárulnak, hogy még pörgősebb legyen az erőforrás.

HONDA CBR500R

A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, a módosítás eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát az optimális gázcseréhez. A gondosan tervezett, sajátos kialakítású dugattyú csökkenti az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon, a barázdált dugattyúszoknya felületkezelésének köszönhetően pedig kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mivel a kenőanyag szabadon áramolhat az így kialakított hornyokban. A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket.

HONDA CBR500R

Maga az olajteknő kifejezetten mély, ezáltal kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter. A hatfokozatú váltó kezelését kuplungasszisztens és – a hátsó kerék elpattogását meggátoló – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló könnyíti meg.
A CBR500R-hez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:
Racing csomag
A CBR sportos stílusát kihangsúlyozó, színre fényezett utasülés-takaró formavilágát tekintve is tökéletesen illik a faridomhoz, valamint az egész motorkerékpárhoz, míg a feltűnő felnicsíkok még látványosabbá teszik az ötküllős kerekeket. Karbonmintás, CBR-logóval díszített elem óvja a tank fényezését, és 400 mm-rel magasabb, füstszínű plexi teszi teljessé a csomagot. Utóbbi hatékonyabb időjárás-védelemmel kecsegtet és kényelmesebbé teszi az utazást.

HONDA CBR500R

Comfort csomag
Hosszabb utak során nagy hasznát veheti a vezető és utasa a csomagnak, melyben 5 fokozatban állítható markolatfűtés is helyet kapott. A praktikus kiegészítő a kormányról vezérelhető, pillanatnyi állapota megjelenik a TFT-kijelzőn, és induláskor nem szükséges újra bekapcsolni, mert megjegyzi a korábbi beállításokat. Ezen túlmenően megtalálható a csomagban a nyereg alatt elhelyezett telefontöltő, valamint a 3 literes, átlátszó telefonzsebbel és vízálló huzattal kiegészített tanktáska is.
A színes tartozékkínálatot a praktikus, 15 literes utasüléstáska, a 35 literes felső doboz és a felszereléséhez elengedhetetlen csomagtartó egészíti ki. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.

Szöveg és kép: Honda Magyarország

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes