Mérföldkőnek számít a modell történetében, és tovább fokozhatja népszerűségét, hogy 2024-ben új névvel és megjelenéssel CB500 Hornetként folytatja pályafutását. Természetesen a dizájn és az elnevezés mellett más újdonság is fellelhető, például a bal oldali kapcsolótömbbel kezelhető, ösztönösen és könnyen használható, 5″-os TFT-kijelző, mely a Honda RoadSync alkalmazásnak köszönhetően összekapcsolható a vezető vagy az utas okostelefonjával.
Tagadhatatlan, hogy az új CB500 Horneten a 750-es Hornet érzékiséget sugárzó formajegyei köszönnek vissza, elvégre a nagy testvérhez hasonlóan a „Digitális Dinamizmus” jegyében született. Ékalakú, előre súlyozott sziluettje, erőt sugárzó üzemanyagtartálya, karcsú farrésze és hangsúlyos, tölcsérszerű fejidoma egyaránt magára vonja a tekintetet.
A lelkiismeretes tervezésnek köszönhetően az idomok és a fényszóró oldalsó csatornái az üzemanyagtartály felső részére terelik el a menetszelet, ami egyenletesebbé varázsolja a kormányzást és fokozza a fordulékonyságot. Fontos újítás, hogy a LED-fényszóró éppoly messzire világít, mint a korábbi CB500F esetében, de nagyobb területet világít be, hogy még élvezetesebbek legyenek az éjszakai motorozások. A fejlesztés biztonsági és baleset-megelőzési szerepe sem elhanyagolható, főként a kanyarokban jelent nagy segítséget a vezetőnek. Természetesen a CB500 Hornet minden lámpateste LED, beleértve az új, elegáns hátsó lámpát is.
Ha ismerős a műszeregység, az nem véletlen, ugyanis a CB1000R-en megismert, 5”-os, színes TFT-kijelző található a Horneten.
Érdekesség, hogy most először alkalmaztak a Hondánál úgynevezett optikai ragasztást, azaz gyantával töltötték ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen. Ezáltal a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból és készülékével csatlakozik a CB500 Hornethez. A változó keresztmetszetű, kónuszos kormánnyal rendkívül ösztönös a motor irányítása és könnyű az egyensúlyozás.
Ezt szolgálja a – testalkattól függetlenül – kényelmes, természetes üléshelyzetet ígérő, csupán 785 mm-es magasságban rögzített nyereg is. A motor sportosságát tovább fokozzák az irányítást megkönnyítő, karcsú, alumínium lábtartók. Sokat elárul a CB500 Hornetről, hogy 145 mm-es szabad hasmagassággal büszkélkedhet, hossza 2080 mm, magassága 1060 mm, szélessége pedig 800 mm. Méretes üzemanyagtartálya 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, vagyis a 3,5 L/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km feletti hatótávolsággal kecsegtet. A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított hídváz megegyezik az elődével, ugyanis bevált, rendkívül könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést nyújt a vezetőnek. Ezen úgy alakították ki a motortartóbakok alakját, elhelyezését, valamint határozták meg a váz merevségét, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
A tengelytáv 1410 mm, a villaszög és az utánfutás 25,5°, illetve 102 mm. A tengelyek közötti súlyelosztás egyszerűen tökéletes, 50-50%, a Hornet menetkész tömege pedig 188 kg. Miként a 750-es Hornetben, az új CB500-ban is fordított, nagydugattyús, szeparált működésű Showa (SFF-BP) villa található 41 mm-es csúszószárátmérővel. Az első felfüggesztésben különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s ennek eredményeként a vezetési élmény és a villa visszajelzése is elsőosztályú. Lengővillája 2 mm vastag acélból készült, üreges keresztmerevítővel erősített, ennek köszönhetően hosszirányban merev, viszont oldalirányban rugalmas, ami nagyban hozzájárul a Hornet rendkívüli kezességéhez. Egycsöves központi rugóstagja – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabban, kifinomultabban reagál, hőháztartása hatékonyabb, és a szerkezet rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható.
Elöl 296 mm-es tárcsák és radiális rögzítésű, négydugattyús Nissin féknyergek nyelik el a mozgási energiát, míg hátul egydugattyús féknyereg és 240 mm-es tárcsa párosa felel a lassításért. A Hornet könnyű, 5 Y-küllővel tagolt felnijei 3,5” és 4,5” szélesek, s 120/70-ZR17, illetve 160/60-ZR17 abroncsok feszülnek rajta.
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CB500 Hornet 471 cm3-es, kéthengeres, nyolcszelepes, folyadékhűtésű erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Szinte ellenállhatatlanná teszi az egységet a pörgős, lendületes karakter, az élvezetes teljesítményleadás és az ezekből fakadó, kiemelkedő végsebesség. A hajtómű méreteit meghazudtolóan nyomatékos és erőtől duzzadó, 43 Nm-es legnagyobb forgatónyomatéka már 6500-as percenkénti fordulatszámnál kiaknázható, míg 35 kW-os, azaz 48 LE-s csúcsteljesítménye 8600-nál jelentkezik.
Hogy a kezdők is könnyen megzabolázhassák az új CB500-at, és magabiztosan közlekedhessenek vele, immáron az alapfelszereltség része – és a hátsó kerék tapadását felügyelő – a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC), amit tetszés szerint ki is kapcsolhat a vezető. A vezetéssegítő rendszer az első és a hátsó kerék fordulatszám-különbségéből számítja ki a kipörgés mértékét, és a hengerbe jutó üzemanyag csökkentésével egyenletesen mérsékeli a teljesítményt, hogy újra tapadást nyerjen a hátsó abroncs. A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. Fejlesztése során optimalizálták a gyújtást, valamint a levegő és az üzemanyag arányát, ezáltal erőteljesebb lett a gyorsulás az alsó fordulatszám-tartományban, spontánabbá vált a gázreakció, valamint az eddiginél is egyenletesebb a teljesítményleadás. A dupla csőben végződő kipufogódobból sportos, pulzáló hang árad, míg a motort alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet.
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek lényegesen halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb legyen, hiszen így csökken a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a soros, kéthengeres egység. A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon, fokozva annak merevségét. A vezérlés görgős himbái és egyszerű beállítást szavatoló, korongos emelőtőkéi kimondottan csekély tömegűek, így csökkentik a szeleprugók terhelését, és tehetetlenségi erő mérséklésével hozzájárulnak, hogy még pörgősebb legyen az erőforrás.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, a módosítás eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát az optimális gázcseréhez. A gondosan tervezett, sajátos kialakítású dugattyú csökkenti az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon, a barázdált dugattyúszoknya felületkezelésének köszönhetően pedig kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mivel a kenőanyag szabadon áramolhat az így kialakított hornyokban. A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180˚-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket.
Maga az olajteknő kifejezetten mély, ezáltal kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter. A hatfokozatú váltó kezelését kuplungasszisztens és – a hátsó kerék elpattogását meggátoló – nyomatékhatárolós tengelykapcsoló könnyíti meg.
A CB500 Hornethez megannyi könnyen, gyorsan felszerelhető Eredeti Honda Kiegészítőt kínál a gyártó, melyek darabonként, valamint csomagban is megvásárolhatóak:
Style Csomag
Tovább fokozható a Hornet sportossága a műszeregység fölé rögzíthető napellenző idommal és légterelő plexivel. Emellett a festést óvó üzemanyagtartály-burkolat, a motor színére fényezett utasülés-takaró és a látványos felnicsík is megtalálható a csomagban.
Comfort csomag
Bizonyára nagyra értékelik majd az ingázók a Comfort csomagban megvásárolható, fűthető markolatot és a nyereg alatt elhelyezett telefontöltő-aljzatot, míg a középállvánnyal gond nélkül letámaszthatják a motort süppedős talajon, sőt utóbbinak nagy hasznát vehetik láncápolás közben is.
Travel Csomag
Egyszerűbbé válik a pakolás a 3 literes, telefonzsebbel és vízálló huzattal kiegészített tanktáskával, és szintén jó szolgálatot tehet a 15 literes, de akár 22 literesre bővíthető utasüléstáska – mindkettő a hétvégi kirándulások ideális kiegészítője. A modell 35 literes túradoboza és a felszereléséhez szükséges tartókonzol extraként rendelhető meg. A csomagban foglalt termékek egyenként is elérhetőek.
Szöveg és kép: Honda Magyarország