Az RS 457 történelmi lépés az Aprilia számára, és nem csak technológiai szempontból. Valójában az Aprilia új, kéthengeres sport motorkerékpárja új célokat és piacokat céloz meg, hogy megfeleljen a könnyű, de szórakoztató, technológiailag és stílusilag úttörő motorok iránti növekvő keresletnek.
Az Aprilia most visszatér alapító küldetéséhez a motorosok új generációinak szóló projekttel, amely a világ pályáin felhalmozott tudását egyesíti.
2020-tól kezdődően az Aprilia RS 660 hatalmas sikere forradalmasította a középkategóriás sportmotorok világát, és új szegmenst hozott létre. Ezzel válik teljessé az RS család, amely magában foglalja az erős V4-es szuperbike-okat, és technológiailag a legfejlettebb a MotoGP-nyertes RS-GP-t is. Ennek a motorkerékpárnak az erősségei a könnyű súly, az A2-es jogosítvánnyal vezethető motorkerékpár lehetséges legnagyobb teljesítmény-tömeg aránya, a könnyű kezelhetőség és a technológiai felszereltség.
Az eredmény egy olyan motor, amely a karcsúsított elülső résztől kezdve a könnyű súlyt és a dinamizmust fejezi ki, amit tovább hangsúlyoz a három LED-es fényszóróegység, amely az Aprilia jellegzetes stílusjegye. Pontosan az összetéveszthetetlen fényszóróegység közepétől alakul ki a kettős burkolat a MotoGP prototípusaira emlékeztető két profilon keresztül, amelyeket számos szélcsatorna és CFD-szimuláció során alakítottak ki. Az RS 457 duplafalú burkolatait egy nagy légelszívó és egy speciális aerodinamikai toldat (nolder) jellemez, amely a vázrészekhez csatlakozik, ez hozzájárul a vezető kényelmének növeléséhez, véd a menetszéltől és eltereli a forró levegő áramlását.
A vezetési pozíció a villa fölé szerelt félkormánynak és a viszonylag alacsony lábtartóknak köszönhetően tökéletes kompromisszumot kínál a sportos és a mindennapi használat kényelme között. Az üzemanyagtartály formáját is úgy alakították ki, hogy illeszkedjen a versenyző mellkasához és sisakjához, hozzájárulva a kerékpárral való tökéletes integráció érzéséhez. Bármilyen magasságú motoros számára előnyös egy olyan pozíció, amely garantálja a maximális irányítást a legextrémebb motorozás során is. Az RS 457 sportos és dinamikus vonalát az is meghatározza, hogy a 2 az 1-ben kipufogó a motor alatt kapott helyet.
Ez a megoldás a teljes hátsó részt szabadon hagyja, és nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé az utasok lábtartóinak elhelyezésében. Az ülés, mindössze 800 mm magasan van. Az oldalak mentén karcsú, hogy elősegítse könnyű talajfogást, míg a karcsú hátsó burkolatban kapott helyet a LED-es hátsó lámpa. A kéthengeres motorblokk a teljesítmény és a könnyű súly tökéletes kombinációja. A 457 köbcentis, folyadékhűtéses, kéthengeres dupla vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel, amely 9400-as fordulatszámon ad 35 kW-os (47,6 LE) maximális teljesítményt. A 6700-as fordulatszámon leadott 43,5 Nm-es nyomaték 82%-a már 3000-es fordulatszámon elérhető.
A motor száraz tömege 159 kg, ami folyadékokkal feltöltve 175-re nő. A motorhoz kapcsolódik a hátsó részen a lengőkar. A forgattyúház vízszintesen két részre van osztva, hogy tovább csökkentse a tömeget és masszívabb legyen a szerkezet. Különféle megoldásokat alkalmaztak a belső súrlódás minimalizálására. A többtárcsás nedves tengelykapcsoló szervo rásegítésű. A motor reakcióját az elektronikus multimap Ride-by-Wire gázkar vezérli, három mód választással. Az új RS 457 kihasználja a felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot, amit a versenypályán szerzett és szegmensében az egyetlen alumíniumvázas motorkerékpárt dob a piacra. Annak érdekében, hogy a váz még könnyebbé váljon, az acél hátsó lengőkart közvetlenül a motorhoz rögzítik.
Elöl a 41 mm-es, 120 mm-es rugóúttal rendelkező villák előfeszítése állítható, csakúgy, mint a hátsó központi rugó, amely az acél lengőkarra támaszkodik. Szintén állítható előfeszítéssel, 130 mm-es rugózással. A fékrendszer egy 320 mm-es első tárcsából és a hozzá illeszkedő ByBre radiálisan szerelt, 4 dugattyús féknyereggel rendelkezik. A fékkar állítható, hogy mindig a legjobb ergonómiát biztosítsa. Hátul a ByBre féknyereg egy 220 mm-es acéltárcsát fog meg. Mindezt a Bosch kétcsatornás ABS-rendszere segíti, mindkét keréken. A sportos, 17”-os keréktárcsákon elöl 110/70-es, hátul 150/60-as gumiabroncsok feszülnek. A Ride by Wire rendszer három menetmóddal rendelkezik, amelyek beavatkoznak a teljesítmény- és nyomatékleadásba, valamint a kipörgésgátlóba, és három szintre állítható.
Az ECO: a motor teljesítménye progresszív, míg a kipörgésgátló beavatkozási szintje közepes (2. szint). Ideális utazáshoz és napi közlekedéshez. SPORT: ideális mód a sportos vezetéshez, érzékenyebb és dinamikusabb motorteljesítménnyel és kevésbé invazív kipörgésgátló beavatkozással (1. szint). ESŐ: rossz tapadású és nedves aszfalt körülmények között történő használatra tervezett menetmód. A teljesítmény rendkívül fokozatos, míg a kipörgésgátló maximumra (3. szintre) van állítva a teljes biztonság érdekében a gyorsítás során. Az ATC kipörgésgátló (Aprilia Traction Control) a kiválasztott módtól függetlenül mindig állítható, akár menet közben is, a bal oldali vezérlőblokk kényelmes FEL és LE gombjaival.
Az ABS minden vezetési módban a maximális szintre van állítva, mindkét keréken. Az RS 457-hez készült kiegészítők gazdag katalógusa tartalmazza az AQS: Aprilia Quick Shift rendkívül gyors sebességváltó rendszerét, ami a gázkar mozdítása és a tengelykapcsoló használata nélkül fel-és levált. Az Aprilia RS 457 rendkívül modern műszercsoportja 5” collos színes TFT-kijelzővel, praktikus és intuitív kormányvezérlőkkel büszkélkedhet.
A paraméterek megjelenítése erős hatású grafika segítségével történik, középen a sebességmérő és a sportos fordulatszámmérő skála dominál.
Szöveg: Buny
Kép: Aprilia