A Yamaha eredeti MT-09 átírta a szabálykönyvet, amikor a középsúlyú naked motorkerékpárokról volt szó, és most egy hasonlóan forradalmi géppel érkezik, amelyet úgy fejlesztettek ki, hogy a sportmotorozás következő szintjét nyújtsa, és egyedülálló szimbiózist hozzon létre a vezető és a gép között – a MT-09 Y-AMT. Az első generációs MT-09 tiszta érzelmeket és izgalmat hozott vissza a motorozás világába, amikor egy évtizeddel ezelőtt bevezették, elindítva a Hyper Naked forradalmat, amely mindent megváltoztatott.
Az MT-09 tervezési filozófiájának minden aspektusát befolyásolta az a vágy, hogy izgalmas vezetési élményt nyújtson.
Ezt a 2024-es évre továbbfejlesztettük, és megszületett a legújabb MT-09, amely áttervezett üléspozíciót és számos új technológiát hozott, így a Hyper Naked termékcsalád legmagasabbrendűbb és legaktívabb vezetési élményét nyújtja. Az MT-09 izgalmas vezetési élményét most teljesen új módon tapasztalhatja meg az MT-09 Y-AMT-vel, az első olyan modellel, amely az innovatív, új Yamaha automatizált kézi sebességváltóval van felszerelve.
A Y-AMT forradalmasítja a sportos motorozás élményét, és lehetővé teszi a motorosok számára, hogy teljes mértékben az MT-09 izgalmas teljesítményére koncentráljanak, mivel az ujjal működtetett vagy teljesen automata váltó egyenletesen lineáris váltásokat biztosít, így aktív és magával ragadó motorozási élményt nyújt.
A nagy teljesítményű MT-09 platformra épült Yamaha MT-09 Y-AMT az alap gép kiemelkedő dinamikáját a Yamaha új sebességváltó technológiájával ötvözi.
Az MT-09 Y-AMT-ben ugyanaz a méltán elismert 890 köbcentiméteres CP3 háromhengeres motor duruzsol, mint a nemrég megjelent MT-09-ben, és ez az első motorkerékpár, amelyet a Yamaha automatizált kézi sebességváltójával szereltünk fel. Az MT-09 Y-AMT megőrzi mindazokat a tulajdonságokat, amelyek az MT-09-et kategóriaelsővé teszik: az alap gép agilis kezelhetőségét és lendületes teljesítményét egy forradalmi váltórendszerrel kombinálja, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy válasszon az ujjal működtetett kézi váltó aktívabb vezetési élménye és a teljesen automata váltó nagyobb kényelme között.
A tengelykapcsoló és a sebességváltó működését egy-egy elektromos motor működteti, így nincs szükség mind a hagyományos tengelykapcsoló karra, mind a lábbal működtetett sebességváltóra, lehetővé téve a motoros számára, hogy jobban összpontosítson a menetmenetre. A MT-09 Y-AMT kézi sebességváltója (MT) teljesen új módot kínál a Yamaha elismert CP3 motorjának izgalmának megtapasztalására. Mivel szorosabb és kifinomultabb kapcsolatban áll az aggyal, mint a láb, a kéz az egyik legjobb érzékelést biztosító és legerősebb testrészünk.
A csak kézzel történő váltás, szemben a láb és kéz kombinációjával, nemcsak gyorsabb, de kevesebb gondolkodási időt is igényel, így lehetővé teszi a motoros számára, hogy a gázadásra és a fékezésre, a dőlésszögre, a testhelyzetére és a gumiabroncsok tapadási szintjére összpontosítson, így fokozza a motorozás élményét, különösen kanyarodáskor. Az MT-t a sportos motorozást szem előtt tartva fejlesztették ki, lehetővé téve a gyorsabb és következetesebb változtatásokat, miközben a motoros a teljesítmény minden fokát ki akarja hozni. A sebességváltások a bal keze ügyében kényelmesen elhelyezett taktilis billenőkapcsolóval aktiválhatók.
A hüvelyk- és mutatóujjukkal kapcsolhat felfelé a plusz karral és lefelé a mínusz karral, vagy választhatja az egyujjas működtetést a sportosabb motorozáshoz, csak a mutatóujját használva a váltáshoz úgy, hogy a meghúzza a plusz kart a felfelé váltáshoz vagy lenyomja a lefelé váltáshoz. Mivel nincs kuplung, könnyebben tudja időzíteni a sebességváltásokat, és közben a testtartására és a kezelőszervekre koncentrálhat. Ezenkívül mivel nincs hagyományos váltópedál sem, ezért jobban tudja pozicionálni teste alsó részét a kanyarokban, ami kiváló stabilitást biztosít kanyarodás közben, és még megnyugtatóbb kapcsolatot teremt a motorkerékpárral.
Álló helyzetben és alacsony sebességnél az Y-AMT rendszer vezérli a tengelykapcsoló és a sebességváltó működését, megkönnyítve a gép irányítását elinduláskor, manőverek végrehajtásakor és nagy forgalomban. A két AT üzemmódban a rendszer teljes mértékben átveszi a sebességváltási funkciókat, de ez a billenő váltókarral felülbírálható. A D+ üzemmód szabadjára engedi a CP3 motor híres karakterét, és hosszabb ideig tartja a magasabb fordulatszámot, miközben fel-le váltogat a hatfokozatú sebességváltón. A D üzemmód lágyabb, teljesen automatizált sebességváltást biztosít az alacsony sebességű és városi vezetéshez, ezért ideális ingázáshoz és olyan utazásokhoz, ahol a nyugodtabb motorozást szeretné élvezni.
Míg az automata sebességváltók korábbi generációi csak a kényelmet és a kényelmet célozták meg, az Y-AMT büszke arra, hogy fokozza a MT-09 nyomatékát és mozgékonyságát – vonzóbb élményt nyújtva a motorosok számára. Az MT és az AT üzemmódok közötti váltás egyszerű, és menet közben is elvégezhető a jobb oldali kapcsolóberendezés gombjának aktiválásával, lehetővé téve a motoros számára, hogy egy szívverés alatt átalakítsa a MT-09 Y-AMT természetét.
Miközben a 2024-es MT-09 Y-AMT a legújabb Y-AMT technológiát vonultatja fel, megőrzi mindazt, ami az MT-09-et a sportos naked osztály etalonjává tette. A „Japán sötét oldala” filozófiát továbbvivő és az MT-09 szenzációs teljesítményét még inkább fokozó MT-09 Y-AMT a rendkívül magas szintű vezetési élmény és a motorkerékpárral való szorosabb kapcsolat révén izgalmas utazást biztosít az elejétől a végéig.
Az MT-09 Y-AMT-t egy karakteres, 890 köbcentis, háromhengeres, C3 keresztsíkú koncepciójú motor hajtja, amely 87,5 kW teljesítményt ad le 10 000-es fordulatszámon. A motorozás élményét még inkább emeli a gyújtásrendszer hangolása és az üzemanyagtartályba integrált szellőzőnyílások, amelye arra szolgálnak, hogy a motoros magas fordulatszámon is hallhassa a gyújtás vad üvöltését. Az MT-09 Y-AMT minimalista dizájnja tettre készséget sugall, és kihangsúlyozza a könnyű CF alumíniumöntvény vázat, amely ideális a sportos motorozáshoz. Az alváz a Yamaha ikonikus Deltabox Váz legújabb fejlesztése, amelyet úgy hangoltak, hogy magas szintű alvázmerevséget biztosítson, kiváló visszajelzést adva a versenyzőnek és kiemelkedő mozgékonyságot biztosítva.
A felfüggesztés és a fékek is olyan szintűek, amilyet a modern motorosok elvárnak egy sportos középsúlyú motorkerékpártól. A 41 mm-es első villa teljesen állítható, és a vezetési stílusok széles skálájához alkalmazkodik. A hátsó felfüggesztés is állítható, többféle beállítással, míg a MT-09 Y-AMT fékrendszere Brembo radiális főfékhengerrel rendelkezik, amely lineáris nyomást biztosít a négydugattyús első féknyergeknek – erős és progresszív fékerőt biztosítva. Az MT-09 Y-AMT a kategóriavezető gépet új generációs technológiával kiegészítő okoskulcsrendszerrel van ellátva, amely lehetővé teszi a motoros számára, hogy egy gombnyomással elindítsa a motorkerékpárt, ha a kulcs nála van. Ezenkívül vezérelni tudja a tanksapka zárásás és nyitását is. A Yamaha Y-AMT technológiájának dinamikus jellegét a „ride-by-wire” Yamaha chipvezérlésű fojtószelep (YCC-T) és egy hattengelyes IMU biztosítja, amely az R1-ből átvett átfogó elektronikai csomagot vezérli.
Ennek a kategóriaelső elektronikai csomagnak a része a dőlésérzékeny, háromszintű kipörgésgátló (TCS), a csúszásgátló rendszer (SCS), az első kerék elemelkedését figyelő rendszer (LIF), a fékvezérlő rendszer (BC) és a hátsó blokkolásszabályozó (BSR) is. A személyre szabható menetmódok lehetővé teszik a motoros számára, hogy még jobban személyre szabja gépe teljesítményét és hozzáállását, a színes TFT-műszerfal pedig minden információt világos és könnyen érthető formátumban jelenít meg, az okostelefon-csatlakoztathatóság és a navigációs funkciók mellett.
Az új MT-09 Y-AMT, valamint annak 35 kW-os (A2-es licenc) változata három színváltozatban lesz elérhető: Tech Black, Midnight Cyan és Icon Blue.
Szöveg és kép: Yamaha