Az RS 660 újra fogalmazza a sportmotor élményt és a mindennapi közlekedés élvezetét. Az RS 660 kategóriájában most először kínál olyan technikai hátteret, amit az Aprilia versenytapasztalatára építve tettek elérhetővé az utca motorosának. Tökéletes forma a maximális élvezethez, karcsú, 183 kilós tömeg mellett elektronikus biztonsági csomagot is tartalmaz, amely még a felsőbb osztályokban is megállná a helyét.
A megjelenés innovatív, kifinomult és valóban sportos. Az Aprilia Style Center fő célja az volt, hogy dinamikus, modern formákat hozzon létre anélkül, hogy a kényelem érzetét kínálja mind a vezető, mind az utas számára.
A burkolatok az Aprilia tipikus megjelenését tükrözik, a három LED-es fényszóró és a két fényszóró körül elhelyezett nappali menetfény bármilyen fényviszony között azonnal megkülönbözteti a többi járműtől. Az irányjelzők beépülnek a DRL profilokba, így az elülső rész még kompaktabb. A világítási rendszer számos új funkcióval egészült ki. Az alkonyat-érzékelő jelenlétének köszönhetően a tompított fények automatikusan bekapcsolnak, míg az automatikusan kikapcsoló irányjelzők vészfékezés esetén viszont azonnal villognak. Végül a kanyarfény-funkciónak köszönhetően a parabolákban található jó megvilágítást kap az ív belső része, növelve a láthatóságot kanyaroknál.
A burkolatok kialakításához az ihlet egyértelműen a versenyzés világából érkezett, a kettős falú burkolat egyik funkciója valóban a stabilitás optimalizálása nagy sebességnél, miközben növeli a vezető kényelmét a légnyomástól való védelem és a forró levegő áramlásának eloszlatása révén. Az RS 660 fedélzetén az ergonómia tökéletes. A vezetési helyzetet koherensen, a mindennapi sportosság szem előtt tartásával tervezték. Az ülés-lábtartó-kormány háromszög bármilyen test felépítésű vezetőnek, kényelmet és elegendő helyet kínál. A testtartás nem terheli erősen a kormányon a kezet, és a magasan elhelyezett lábtartók miatt behajlított lábaktól sem kell tartani.
Az ülés nagyon kényelmes párnázatot kapott, és az oldalán keskeny, hogy megkönnyítse a lábak talajon való pihentetését, így könnyű manőverezni alacsony sebességnél. A nagy méretű utas ülés a farokidomon helyezkedik el, kialakítását ismét a V4 család ihlette, míg az együléses farokidom opcionális extra. A kipufogócsövek motor alá helyezése további előnyt jelent az utas lábtartóinak elhelyezésében, ezáltal növelve a kényelmet. A 15 literes benzintartály úgy tervezték, hogy növelje a motoros kényelmét. Az Aprilia sportmodellekhez hasonlóan, az RS 660-at úgy alakították ki, hogy megkönnyítse a pályahasználat során a felesleges elemek, például tükrök, utas lábtartó és rendszámtábla tartó gyors, könnyű eltávolítását.
Az Aprilia azon képessége, hogy elsőrendű futóművet gyártson, a legendájuk egy része. Az „ez egy Aprilia” garantálja a tervezés,az építés minőségét és a kezelhetőséget. Ennek a hagyománynak megfelelően az RS 660 vadonatúj vázat kapott, amely öntött alumíniumból készült, mint a lengőkar. A váz méretei elősegítik az agilitást: 1370 mm-es tengelytávjának és a kormányfej 24,1 ° -os dőlésének köszönhetően az RS 660 kivételes kezelhetőséggel büszkélkedhet.
A motor teherhordó elemként funkcionál, és hozzájárul a kompakt, könnyű, ugyanakkor merev szerkezethez. Annak érdekében, hogy a váz még könnyebb legyen, a lengőkart közvetlenül a motorhoz fogatják. A váz tervezésénél különös figyelmet fordítottak a kormányfej területére, hogy biztosítsák a szükséges szilárdságot mind az út, mind a pálya használatához, miközben a fordulókör átmérőt kicsire vették a mindennapi használat megkönnyítése érdekében.
A vázhoz elöl egy állítható, fordított, 41 mm átmérőjű Kayaba villa kapcsolódik. A fékrendszer elől 320 mm átmérőjű tárcsafékekből és hozzájuk tartozó radiális féknyeregből áll, amit a Brembo szállít. A felniken Pirelli Diablo Rosso Corsa II abroncsok vannak, elöl 120/70 ZR 17 és hátul 180/55 ZR 17 méretben, garantálva a biztonságot az úton, valamint maximális tapadást a pályán.
Egy teljesen új erőforrás debütál az Aprilia RS 660-ban, amely később több modellben szerepet kap majd.
A 660 köbcentis, soros kéthengeres motor, ami a legújabb generációs 1100 köbcentis V4-ből származik, és megfelel az Euro 5 kibocsátási előírásainak. Ezt a megoldást a tömörsége és könnyedsége miatt választották. A csökkentett vízszintes és oldal méretekkel rendelkező blokk nagy tervezési szabadságot biztosít az alapvető részeknek, például a szívórendszer és a kipufogó elrendezésében.
Az elöl elhelyezett hajlított hűtő nagyobb kényelmet biztosít a motorosnak, a nagyobb hőelvezetésnek köszönhetően, és sok szabadságot hagy a tervezőknek a tér kihasználására.
Ezen túlmenően a zseniális kettős falú burkolórendszer is hozzájárul a hűtéshez, a rajta áthaladó légáramlás felgyorsítása révén. Ugyanezt a célt szem előtt tartva, a hosszú könyökcsöveket úgy tervezték, hogy az egy darabból álló kipufogóba csatlakozzanak, ami a motor alatt helyezkedik el. Ennek a megoldásnak további előnye az alacsonyabb súlypont.
Az új Aprilia kéthengerese 81 mm-es furattal rendelkezik, hasonlóan az 1078 cm3-es V4-hez, és 63,9 mm-es lökettel.
Az új motor forgattyúháza vízszintesen két részre van osztva, a hengerek a felső forgattyúházba vannak integrálva, hogy csökkentsék a méretet, és a szerkezet robusztusabb legyen. A hengerenként 4 szelepes ikertengely üreges vezérműtengelyei oldalsó lánc meghajtásúak. A mechanikusan működtetett olajfürdős többtárcsás csúszó tengelykapcsolót kapott. Az elért teljesítmény úttörő és összehasonlítható a jóval nagyobb hengerűrtartalmú kéthengeresekével.
A 10 500-as fordulaton leadott 100 lóerő mellett a maximális forgatónyomaték 67 Nm 8500 fordulat/perc értéknél. Az RS 660 95 lóerős változatban is elérhető kezdőknek vagy kevésbé tapasztalt motorosoknak. A V4-ből származtatott motor másik célja az volt, hogy meggkapja a V-motorokra jellemző karaktert. Ennek érdekében a szelep nyitást eltolták 270 ° -ban. Ezenfelül ezzel a megoldással egyetlen kiegyenlítőtengely segítségével lehet a vibrációt csökkenteni. A befecskendező rendszer 48 mm átmérőjű fojtószelepet kapott, változó hosszúságú szívócsatornákkal. Az új motor teljesítményét az Aprilia V4-től közvetlenül kölcsönzött elektronika garantálja, beleértve az elektromos gázkart is.
Az Aprilia RS 660 további egyedülálló tulajdonsága a teljesítményre és biztonságra irányuló elektronikus rendszerek biztosítása, ami magasabb szintű, mint a szuperbike-osztály egyes motorjainál alkalmazottak.
Az RS 660 hattengelyes tehetetlenségi platformmal készül, amely a beépített gyorsulásmérőknek és giroszkópoknak köszönhetően képes felismerni a motor helyzetét az úthoz képest. Rögzíti és feldolgozza az adatokat, elküldi a vezérlőegységnek, amely zökkenőmentesen beavatkozik a vezérlési paraméterekbe. Az RS 660 APRC-t úgy fejlesztették, hogy támogassa a teljesítményt, és biztonságossá és izgalmassá tegye a közúti közlekedést. Az RS660-ba az alábbielektronikus segédeszközök kerületek:
– ATC: Aprilia Traction Control, állítható kipörgésgátló.
– AWC: Aprilia Wheelie Control, állítható kerékvezérlő rendszer.
– ACC: Aprilia sebességtartó automatika.
– AQS: Az Aprilia Quick Shift, elektronikus sebességváltó.
– AEB: Aprilia motorfék, az állítható motorfékvezérlő rendszer.
– AEM: Aprilia motorvezérlő, a motor teljesítményének megváltoztatásához.
Az Aprilia RS 660 a lehető legnagyobb biztonság elérése érdekében kanyar ABS rendszerrel kerül forgalomba, ami egy speciális algoritmusnak köszönhetően folyamatosan figyeli a különböző paramétereket, például az oldalirányú gyorsulást, az első fékkarra gyakorolt nyomást, a ferde szögeket, dőlésszöget, és beavatkozik a fékek működésébe a lassítás és a stabilitás optimalizált kombinációjának megtartása érdekében.
Az Aprilia öt sémát alakított ki, hogy maximalizálja a vezetési élményt a különböző vezetési körülmények között, és egyszerűsítése a motor kezelését. Ebből három közúti használatra készült, kettő pályára. Az elektronikus beállítások könnyen elvégezhetőek a bal oldali kapcsolóblokk használatával. A színes TFT kijelző kivételes megjelenítési képességekkel büszkélkedhet a különböző paraméterei miatt. A Road vagy Track képernyőn automatikus nappali vagy éjszakai a háttérvilágítás a szürkületi érzékelőnek köszönhetően.
További lehetőség az Aprilia MIA, az Aprilia multimédiás platformja, amely lehetővé teszi okostelefon csatlakoztatását, kibővítve ezzel a műszeres funkciók körét. Az Aprilia MIA rendszere olyan csatlakozási protokollt kínál, amely minimalizálja az okostelefon akkumulátor-fogyasztását, és magában foglalja az információs és szórakoztató rendszert is a hangutasítások, a hívások és a zene kezeléséhez a kormányon található kezelőszervek és a navigációs funkció segítségével. Így lehetséges – ha a célállomás be lett írva az okostelefonba -, hogy az irányokat közvetlenül a műszerfalon lehessen látni.
Az alkalmazás lehetővé teszi az összes megtett útvonal rögzítését, és az adatokat, amelyeket a földrajzilag hivatkozott telemetriai funkció segítségével gyűjtöttek össze a későbbi elemezéshez.
Az Aprilia egyedülálló történettel büszkélkedhet a garfika terén és a stílust illetően. Cél volt mindkettő tiszteletben tartása, miközben mindent megtesznek, hogy az Aprilia RS 660 színválasztékában is kitűnjön. Az új Acid Gold szín tükrözi leginkább az RS 660 dinamikus, fiatalos karakterét.
Szöveg: Buny
Kép: Aprilia