Rég elmúltak azok az idők, amikor mérőszalagra, szerszámokra vagy akár egy speciális műhely látogatására volt szükség ahhoz, hogy beállításra kerüljön egy futómű. A KTM nagy méretű és jól megtervezett TFT kijelzőin keresztül a félaktív technológia (SAT) néhány egyszerű gombnyomással megoldja mindezt. A vezető bármilyen útviszonynak megfelelően módosíthatja a magasságot, a reakciót és az általános viselkedést. Ezeket a változásokat hasznos grafikák jelenítik meg, amelyek bemutatják az egyes módok és opciók hatását.
A KTM STREET fejlesztési alapelveinek és sokoldalúságának újabb jele, hogy az egész folyamat kellően egyszerű a kezdőknek, és elég részletes a veteránok számára is. A KTM legújabb SAT-ja három csillapítási módot kínál – COMFORT, STREET és SPORT – meghatározott szintű rugózással és csillapítással attól függően, hogyan és hol vezetik a motort.
A hátsó lengéscsillapító rugó előfeszítése 10 lépésben állítható 0-100%-ig. Az opcionális SUSPENSION PRO csomag megvásárlása még szélesebbé teszi a lehetőségeket három további konfigurációval: TRACK, AUTO és ADVANCED, ez olyan KTM modelleken elérhető, amelyek a szilárd burkolatú utakon közlekednek. A KTM 1290 SUPER ADVENTURE S-hez létezik OFFROAD a TRACK helyett. A rendszer kifinomultsága azt jelenti, hogy a SAT a 6D dőlésszög-érzékelő, a felfüggesztésvezérlő egység és számos egyéb szenzor gyors adatszolgáltatását fogja használni.
Így azonnal és zökkenőmentesen reagál a motoros igényeire AUTO üzemmódban. Az ADVANCED lehetővé teszi a motoros számára, hogy a TFT kijelzőn az első és hátsó csillapítás nyolc szintjét egyedileg beállítsa. A SUSPENSION PRO három szintezési beállítást kínál: LOW, STANDARD és HIGH. A felfüggesztés figyelembe veszi a motoros és utasa súlyát, az esetleges poggyászokat, majd beállítja magát. A STANDARD semleges és kiegyensúlyozott, a LOW kevésbé agresszív és nyugodt. A HIGH agresszívabb, terheli a motor elejét a még nagyobb mozgékonysághoz. A rendszer saját számításokat és beállításokat végez, ez az új SAT egyik kiemelkedő tulajdonsága. Mindez megtehető menet közben és álló helyzetben is. A SUSPENSION PRO egy másik funkciója a bólintásgátló funkció.
Magasan tartja az első részt a stabilitás érdekében, és javítja fékezésközben az utaskényelmet. Ha a valaki ráérzett a SAT-ra, nehéz visszatérni egy hagyományos futóműre. A KTM mindezt úgy érte el, hogy új mágnesszelepeket és új programot írt a 6D érzékelőktől származó információkhoz. A lengéscsillapítás finomításával, valamint a WP Suspension 48 mm-es első villája és a hidraulikus hátsó lengéscsillapító legújabb verziójával mindez valóság lett. Ennek a technológiának a kombinációja az érzékeny, valós idejű információk továbbítása az útról közvetlenül a felfüggesztés vezérlőegységéhez, és azonnal reagál, attól függően, hogy a vezető mit akar a motortól.
Különösen a hardverre összpontosítva a WP APEX SAT villa „hagyományosabb” csillapítással büszkélkedhet, de továbbra is az elektromos szelep által kínált összes előnnyel büszkélkedhet. Ez a jelek gyorsabb továbbításával és a hatékonyabb impulzusszélesség-modulációs érzékelők beépítésével vált egésszé. A WP APEX SAT lengéscsillapítói 140-200 mm utat tesznek meg modelltől, és olaj/gáz töltéstől függően. Egy másik új szenzor optimalizálja az előfeszítés beállítását, ami kulcsfontosságú az ereszkedés és az egyensúlyi geometria beállításában és szabályozásában.
A KTM nem áll meg itt, hiszen már a láthatáron van két új modell, amelyek egyesítik a V-motor nyers erejét a legújabb technológiával.
Szöveg: Buny
Kép: KTM