A CB125R a motorozás kvintesszenciáját nyújtja, így aztán tökéletes választás a kezdő pilótáknak. Könnyű kezelhetősége, figyelemre méltó teljesítménye és hihetetlen fordulékonysága egyszerűvé és élvezetessé teszi a közlekedést, valamint a rutin megszerzését, különösképp, hogy feltűnő, új stílusban, megannyi prémium alkatrésszel érkezik a kereskedésekbe.
A 2017-ben bevezetett CB125R-t a kezdő pilótákra gondolva fejlesztette ki a márka. Ez a Neo Sports Café família legkisebb tagja, tehát olyan típusokkal tartozik egy családba, mint a népszerű CB300R és a zászlóshajónak tekinthető CB1000R.
Minimalista stílusban fogant, merész idomzatával igazán feltűnő jelenség, ami páratlan minőségének köszönhetően messze kitűnik a kezdő motorok közül.
A CB125R-ben modern, EURO5-ös normákat is könnyedén teljesítő, 125 cm3-es erőforrás dolgozik, melyet kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztettek a Honda mérnökei. Ez a négyszelepes, dupla-vezérműtengelyes (DOHC), hatfokozatú váltóval társított motor rendkívül élénk, 10 000 f./percnél jelentkező csúcsteljesítménye 14,96 LE, legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri a 11,6 Nm-t (8000 f./percnél).
Ugyancsak kiválóságáról árulkodik, hogy végsebessége 105 km/h, és mindössze 11,3 másodperc alatt tudja le – álló helyzetből indulva – a 200 méteres távot.
Az új előírás – amely 2024 végétől minden új modell típusjóváhagyására vonatkozó jogi követelménnyé válik – rendelkezik a katalizátor új „fedélzeti” ellenőrzéséről, a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hiba azonosítási küszöbérték csökkentéséről (így biztosítva a motoros számára a korábban érkező figyelmeztetést), a szigorúbb zajvédelmi követelményekről és szigorúbb hosszú távú kipufogógáz-kibocsátási követelményekről.
A furatátmérő és a lökethossz 57,3, illetve 48,4 mm, a sűrítési viszony pedig 11,3:1. A PGM-FI üzemanyag-befecskendezéshez a beszívott levegő tisztán áramlik a bemeneti csatornán, a légszűrő csatlakozócsövén és a rezonátorkamrán keresztül. A kipufogót alul vezették el, a kipufogógázok pedig kétkamrás hangtompítón keresztül távoznak.
Mivel bevált a konstrukció, nem módosítottak a CB125R minimalista stílusát fokozó, préselt elemekből és acélcsövekből összeállított vázán, akárcsak az acéllapokból készített, rendhagyó építésmódú lengővillán sem.
Mindkét alkatrészt úgy tervezték, hogy kiemelkedő hosszirányú merevséget érjenek el és súlynövekedés nélkül szüntessék meg a – motor irányítását befolyásoló – csavarodást.
Mindemellett a lengővilla bekötési pontjait préselt merevítőlapkákkal erősítették meg, hogy még több visszajelzés jusson el a vezetőhöz és még kezesebbé váljon a motor. Szintén a könnyed irányítást szolgálja a 24,2˚-os villaszög és a 90,2 mm-es utánfutás.
A páratlan kezelhetőség, a fordulékonyság és a precíz irányítás záloga a csekély, 1345 mm-es tengelytáv, a 816 mm-es ülésmagasság, a csupán 129,8 kg-os menetkész tömeg és az 51,5/48,5 arányú súlyelosztás.
Erre tesz rá egy lapáttal a 40˚-os kormányelfordulási tartomány és a hihetetlenül kicsi, 2,3 méteres sugarú fordulókör, ami roppant egyszerűvé teszi a közlekedést a zsúfolt városi utcákon.
Tagadhatatlan, hogy a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, nagy dugattyús, szeparált funkciójú, fordított Showa villa (SFF-BP) beépítése volt a modellfrissítés legfontosabb eleme, mivel így a CB125R lett a világ első sorozatgyártású 125-ös motorja, amiben alapáras ez a kifinomult felfüggesztés. A kiváló menetkomfortot és a sokoldalúságot szem előtt tartva a fejlesztők megosztották a feladatokat: az egyik teleszkóp felel a rugózásért, a másik a szabályozott csillapításért, ezáltal javult a csillapítás hatásfoka és csökkent az alkatrész tömege.
Ez és a teleszkóp nagyobb átmérőjű dugattyúja jelentősen javítja a rugózást és a csillapítást, mi több, így sokkal több visszajelzést kap a vezető az útról, tehát könnyebb irányítani a motort. Ugyancsak a kiváló irányíthatóságot szolgálja az állítható előfeszítésű központi hátsó rugóstag.
Miként említettük, a fékrendszer elemei nem változtak, azaz a 296 mm átmérőjű, agy nélküli, úszóágyazású első tárcsát radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyereg fogja közre, míg hátra 220 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg került. Működésüket a maximális menetbiztonság és a precíz fékerőelosztás érdekében helyzetérzékelővel (Inertial Measurement Unit, IMU) kiegészített blokkolásgátló felügyeli, a tapadásról pedig 110/70 R17, illetve 150/60 R17 méretű, radiális övszerkezetű abroncsok gondoskodnak.
A CB125R megjelenését – a CB1000R-hez hasonlóan – a Neo Sports Café névre keresztelt formanyelv határozza meg, ami egyszerre retró, minimalista és modern, ilyenformán a megszokottnál jóval keményebb attitűdöt kölcsönöz a Honda belépő szintű modelljeinek. A 2024-es modellév hozadéka az új, 5”-os, színes, folyadékkristályos, könnyen leolvasható műszeregység, amit a CB1000R-től örökölt a CB125R.
Ez háromféle módon (óramutatós vagy csíkszerű formában) képes megjeleníteni a sebességet és a fordulatszámot, s természetesen a pillanatnyi fogyasztást, az üzemanyagszintet és az aktuális sebességfokozatot is mutatja, sőt – az előre beállított fordulatszámnál – figyelmezteti a pilótát, hogy ideje felváltania.
Az érintőképernyős műszer nemcsak tapintással kezelhető, hanem a kormány bal oldalán elhelyezett új, stílusos, egyszersmind ösztönösen használható kapcsolóval is.
A különleges, hihetetlenül kis méretű farokidom jelentősen fokozza az összhatást, nem mellesleg a hátsó sárvédő felfogatási pontjaként is szolgál. A vezető és az utas lábtartója – elsőrangú modellhez illően – alumíniumból készül.
A minden elemében LED világítás több szempontból is előnyös megoldás, ugyanis hozzájárul a súlycsökkentéshez és a tömeg-középpontosításhoz, valamint fokozza a láthatóságot.
A jellegzetes, osztott első lámpa alsó részében a tompított, a felsőben a távolsági fényszóró kapott helyet; a hátsó világítótest pedig vékony és igazán stílusos.
Látványos részlet a 10,1 literes, szögletes takaróidom alatt megbújó üzemanyagtartály, melynek betöltőnyílása egyedi, repülőgépeket idéző fedéllel zárható.
A modern műszaki megoldásoknak köszönhetően az erőforrás fogyasztása mindössze 2,2 L/100 km (WMTC szabvány szerint), vagyis a CB125R 460 km-es hatótávolsággal büszkélkedhet.
A 2024-es CB125R hűtőradiátort takaró oldalidomaira a fényezés színéhez passzoló, nagy méretű CB125R-logók kerülnek, míg az üzemanyagtartály két oldalán inverz, Honda-szárnyat megjelenítő embléma látható. Az egyetlen kivétel a Matt Cynos Gray Metallic festésű kivitel, amelynél mindkét grafika aranyszínű.
A CB125R-hez Eredeti Honda Kiegészítő teljes választéka kapható, többek között: 5 fokozatú markolatfűtést, memória funkcióva, 15 literes hátsó üléstáska, amely 22 literesre bővíthető, esővédővel kiegészítve, 12V-os ACC csatlakozóaljzat.
A 2024-es CB125R-hez a következő fényezések választhatóak: matt szürke metál (Matt Cynos Gray Metallic) fényezés fekete haspáncéllal és oldalidomokkal, fehér (Pearl Cool White) fényezés Matt Cynos Gray Metallic haspáncéllal és oldalidomokkal, kék metál (Reef Sea Blue Metallic) fényezés Matt Cynos Gray Metallic haspáncéllal és oldalidomokkal, vörös (Pearl Splendor Red) fényezés Matt Cynos Gray Metallic haspáncéllal és oldalidomokkal.
Szöveg és kép: Honda Magyarország