Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető Rebel fejlesztése Észak-Amerikában vette kezdetét, koncepciója azon alapszik, hogy a fiatalok miként látják a tradicionális cruisereket. A 471 köbcentis, soros, kéthengeres hajtómű rendkívül nyomatékos az alsó fordulatszám-tartományban, és egyenletes, kifinomult erőleadással segíti pilótáját. Emellett kifejezetten karcsú, ülésmagassága pedig roppant alacsony, játszi könnyedséggel irányítható tehát alacsony tempónál is. Mindehhez felegyenesedett, pihentető üléspozíció társul, azaz nyújtott karokkal, kényelmes lábtartásban róhatja a kilométereket a vezető.
A középre helyezett lábtartó csak egy a kategóriában szokatlan megoldások közül, az acélcsőből készülő váz szintén hozzáad a bobberek levetkőztetett, nagygumis stílusához. Ráadásként a feketébe öltöztetett, csak néhol festett részegységek még vonzóbbá varázsolják a modellt, csak úgy, mint a – két csavar kiszedésével – kétszemélyesből szólóvá alakítható ülés.
Stílus
A Rebel fejlesztési programját két szó határozta meg: egyszerű és nyers. Igen ám, de a kevésből nehéz sokat csinálni – a minimalista irányzat nehezen követhető, mikor minden egyes részletnek komoly jelentősége van. A Honda mérnökei számára ez a kettősség jelentette a kihívást, pontosabban márka járműveire jellemző kimagasló használati értéket kívánták ötvözni az egyedülálló formavilággal és vezetési élménnyel. A széles gumi, az alacsony, elnyújtott, bobberes sziluett, a jókora kormány és a 11,2 literes „mogyorótank” nemcsak stílusossá, hanem kényelmessé is teszi a modellt, a vezető szinte benne ülhet a motorban. Bárhonnan is nézzük, egyedinek és szépnek hat. Egyszerűen ellenállhatatlan.
Amit csak lehetett, feketébe öltöztettek az alkotók, ezzel még inkább kiemelve a Rebel különleges vonalvezetését és fényezését. Az orr-részt a feltűnő, 135 milliméter átmérőjű első fényszóró, illetve a présöntésű, alumíniumból készülő konzolja uralja, míg a vezetői környezet középpontjában az egy gombbal kezelhető, 100 milliméter átmérőjű, inverz, kék háttérvilágítású műszeregység áll. Ahogy azt a vérbeli cruisereknél megszokhattuk, a gyújtáskapcsoló az üzemanyagtartály bal oldalára került, és a kipufogórendszer sem egyszerű tartozék, hanem a látvány szerves része.
A Rebel az alábbi színekben lesz elérhető: Graphite Black (fekete), Matte Armored Silver Metallic (ezüstmetál), Millennium Red (piros). Megfelelve a célközönség elvárásainak, a hátsó ülés, illetve lábtartó könnyedén leszerelhető, és csupa típusspecifikus kiegészítő sorakozik az extralistán. Aki szeretné magára szabni a modellt, többek között hátsó konzolt, oldaltáskát és 12 voltos elektromos aljzatot is rendelhet.
Erőforrás
A Rebel 471 köbcentis, soros, kéthengeres, folyadékhűtésű motorja a sportos CBR500R-ből származik, karakterisztikáját azonban azt szem előtt tartva határozták meg a tervezők, hogy a lehető legnyomatékosabb legyen az alsó fordulatszám-tartományban, és minél kifinomultabban adja le erejét.
Munkájuk gyümölcseként a – hatezres percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – legnagyobb nyomaték eléri a 44,6 Nm-t, és a csúcsteljesítmény is elismerésre méltó: 45,6 LE (8500 f./perc). A motorkonstrukció legnagyobb előnye, hogy a kompakt méret ellenére kiemelkedő a teljesítmény. A furat és a löket 67, illetve 66,8 milliméter, a sűrítési viszony pedig 10,7:1. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt garantálnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést. A csendes vezérműlánc vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 27, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, a motorolaj ugyanis szabadon áramolhat a hornyokban.
A Honda mérnökei nem elégedtek meg ennyivel, a maximális élettartam és az oxidáció elkerülése érdekében AB 1-es sós fürdőt és nitridbevonatot is alkalmaztak. Mindemellett 180 fokkal elékelték a főtengelyt, az elsődleges kiegyensúlyozó-tengelyt pedig a hengerek mögé helyezték, hogy a lehető legközelebb legyen a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A forgattyúház centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kapott, belső kialakítása a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségek minimalizálását szolgálja. Az olajteknőbe 3,2 liter kenőanyag fér. A hatfokozatú váltó megalkotásakor arra törekedtek, hogy minél pontosabb és könnyebben kezelhető legyen. A 2-1 kialakítású kipufogó gázai először a hatékony katalizátorba áramlanak, majd az első és második kamrán áthaladva hagyják el a rendszert. A 120 milliméter átmérőjű dob úgy fest, mint egy puska csöve, hangja pedig úgy pulzál, mint egy nagy teherbírású munkagépé, ezzel is utalva a lehengerlő nyomatékra.
Váz és futómű
A váz megalkotásakor is alacsony építésmódra törekedtek, ezért az erőforrás csak három ponton kapcsolódik a szerkezethez, maga a konstrukció pedig a lehető legkarcsúbb lett.
Az ülésmagasság 690, a tengelytáv 1448, az utánfutás 110 mm, a villaszöget pedig 28 fokban határozták meg, hogy kiváló legyen az úttartás és semleges a kormányzás. A váz egyik érdekessége az innovatív hátsó „hurok”, ami elkülöníti az ülést a speciális felületű fém sárvédőtől. A csavarokkal felfogatott, öntött, alumíniumból készülő segédváz könnyedén leszerelhető, így utólag is szabadon változtatható a motor megjelenése, illetve formai aránya. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok között 230 milliméteres távolság mérhető, a villa tehát kellőképpen széles a biztos, kényelmes irányításhoz, és a motor stílusához is passzol.
Hátul 45 milliméter átmérőjű acélcsövekből összeállított lengővilla adja a felfüggesztés alapját, ehhez kapcsolódnak a rugóstagok, melyek előfeszítése két lépésben állítható. A Honda mérnökei a kerekeket illetően sem ismertek kompromisszumot. A csodaszép, öntött alumíniumfelniken 130/90 R16, illetve 150/80 R16 méretű Dunlop abroncsok feszülnek, a hatékony lassítást pedig 264 milliméter átmérőjű első tárcsafék szavatolja. Az első féknyereg két-, a hátsó egydugattyús, a rendszer működését alapfelszereltségként kínált blokkolásgátló felügyeli.
Szöveg és kép: Honda Hungary