Kereken 50 cm3-rel nőtt az Euro 5-ös besorolású erőforrás hengerűrtartalma, ezáltal a teljes fordulatszám-tartományban nyomatékosabbá vált és 16%-kal nagyobb, 29,24 LE-es (21,5 kW-os) csúcsteljesítmény leadására képes. Emellett végsebessége 6%-kal nőtt, egészen pontosan 137 km/óra. Ami a megjelenést illeti, fontos célt szolgálnak az átdolgozott első, oldalsó és hátsó idomok, tükrök, sőt még az erőforrás burkolata is, ugyanis ezek révén sokkal letisztultabbá vált a Forza formavilága.
Noha érintetlenül hagyták a vázat, a Forza 350–en már továbbfejlesztett, könnyebb lengővilla kapcsolódik hozzá, és azt se feledjük, hogy az elődhöz viszonyítva hatékonyabb időjárás-védelmet nyújt a 40 milliméterrel nagyobb tartományban állítható, elektromos mozgatású légterelő.
Változott a műszeregység is, a fejlesztés nyomán Bluetooth-kapcsolaton keresztül csatlakoztathatjuk okostelefonunkat a Forza 350-hez, hogy a Honda Smartphone Voice Control System segítségével menet közben, hangparanccsal kezelhessük a készüléket. Még egyszerűbbé teszi a telefon használatát és töltését a korábbi szivargyújtóaljzat helyén kialakított USB-csatlakozó. A 2021-es Forza 350 vásárlói az alábbi színárnyalatok közül választhatnak: új a Matt Pearl Pacific Blue (matt kék) és a Pearl Falcon Grey (gyöngyházszürke), emellett a Pearl Nightstar Black (gyöngyházfekete), valamint a Pearl Cool White (gyöngyházfehér) maradt.
Erőforrás
Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Forza 350 új „enhanced Smart Power+” erőforrása egyszerre környezetbarát és kifejezetten nyomatékos. Noha a hengerűrtartalom 279-ről 330 cm3-re gyarapodott, a hajtómű tömege nem változott. A folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység – hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál leadott – csúcsteljesítménye 25,16 LE-ről (18,5 kW-ról) 29,24 LE-re (21,5 kW-ra) nőtt kereken, legnagyobb forgatónyomatéka 31.5 Nm (5250 f./perc).
Mérőpadon vizsgálva szembetűnő, hogy az új Forza 350 teljesítmény és forgatónyomaték terén is felülkerekedik elődjén, különösen 3500-as fordulatszám felett. Ennek kézzelfogható hatása, hogy a végsebesség 8 km/órával, egészen pontosan 137 km/órára nőtt, és álló helyzetből indulva 0,7 másodperccel gyorsabban, 10,4 másodperc alatt tesz meg 200 métert. A nagyobb hengerűrtartalom abból fakad, hogy a furat 72 mm-ről 77 mm-re bővült és hosszabb úton jár a dugattyú – a lökethossz immáron 77 mm, a sűrítési viszony pedig 10,5:1. Persze a nagyobb henger önmagában nem elég a teljesítménynöveléshez, ezért a megváltozott értékekhez igazították a szelepnyitás mértékét és idejét is. A kipufogószelep 5˚-kal később nyit és zár, de a szívószelepnek csak a zárási időzítése módosult ugyanennyivel, a szelepemelés mértéke 0,3 mm-rel nagyobb. Nem maradt érintetlen a főtengely sem.
A lelkiismeretes mérnöki munka eredményeként 10%-kal csökkent az alkatrész tömege. Lényeges részlet, hogy a fejlesztés során nem változott a főtengelycsapok átmérője, azaz a nagyobb teljesítmény és a súlycsökkentés sem ment a tartósság és merevség rovására. A görgős szelephimba, a siklócsapágyas főtengely és a zárt forgattyúház egyaránt garancia a tartósságra, egyben a kiemelkedő teljesítményre. Immáron a CRF450R enduróból származó olajfúvóka hűti a dugattyú alját és szoknyáját, ami eltérő gyújtásidőzítést tesz lehetővé, így nagyobb energia szabadul fel az égés során. Mindezt az olajteknő módosítása nélkül érték el a mérnökök, azaz továbbra is csupán 1,7 liter kenőanyag szükséges a motor működéséhez.
Változott a fojtószelep-átmérő is (34 mm-ről 36 mm-re), de nemcsak ez, hanem az 1 mm-rel nagyobb (28 mm-es) szívószelep-átmérő és az 5,5 literes űrtartalmú légszűrőház is hozzájárult a hatékonyabb működéshez. Természetesen a szívó- és kipufogócsatornák kialakítása is módosult – a szívóoldalon keletkező erősebb áramlás előnyeit kihasználva sokkal egyenletesebbé vált az égés a hengerben. Persze az ívelt konstrukció helyett alkalmazott, teljesen egyenes kipufogócsatorna is fokozza a hatékonyságot. Hogy a kipufogórendszerből is könnyen távozhasson az égéstermék, a korábbi három helyett csak két részre osztott a Forza 350 kipufogódobja, s változott a leömlőcső, valamint a katalizátor mérete és elhelyezése is. A főtengely középvonalától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb a motor működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azt szolgálja, hogy csökkenjen az olaj habosodása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődjön az erőforrás belsejében uralkodó nyomás.
Újdonság a Forza 350–be épített kiegyensúlyozó tengely is, ami azért felel, hogy kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetes, zavartalan motorozáshoz. Az erőforrás 29,24 LE-s teljesítménye V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis kiszámítható gyorsulás záloga. Szintén a biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja az alapáras Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátló. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t. Köztudott, hogy 2020. január elsején életbe lépett a korábbinál szigorúbb, Euro 5-ös környezetvédelmi norma, aminek természetesen megfelel a Forza új egyhengerese. Röviden úgy lehetne összefoglalni az új szabályozás lényegét, hogy kötelező nagymértékben csökkenteni a szénmonoxid-kibocsátás mértékét és 40%-kal mérsékelni a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro 5-ös minősítés megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását is, szemben a sokkal megengedőbb Euro 4 előírásaival. Mivel a robogó üzemanyagtartálya 11,5 literes és az új erőforrás mindössze 3,33 litert fogyaszt száz kilométerenként (WMTC szabvány szerint), az elméleti hatótáv meghaladhatja a 345 kilométert.
Stílus és felszereltség
Kétségtelen, hogy a kormányról gombnyomással vezérelhető, továbbfejlesztett formájú és 40 mm-rel nagyobb tartományban állítható légterelő plexi a 2021-es Honda Forza 350 egyik legfontosabb újítása. Ezt úgy alakították ki, hogy elterelje a menetszelet a vezető testéről és fejéről, egyben hatékonyan csökkentse a szélzajt. Ugyanakkor arra is gondoltak a tervezők, hogy lakott területre érve már nem a szélvédelem a legfontosabb szempont, és többre értékeli a pilóta, ha szabadon ellát a plexi felett, ezért gombnyomásra, pillanatok alatt legalsó állásba ereszthető a légterelő. Az aprólékosan kidolgozott részletek sokasága és a tökélyre csiszolt idomzat áramvonalassá teszi az új Forza 350-et, melynek stílusos megjelenése azt sugározza, hogy prémium minőségű, sportos, modern robogó áll előttünk.
Agresszív, erőtől duzzadó és műszakilag tökéletes – ez a három hívószó motiválta a formatervezőket, akik több rendhagyó megoldást alkalmaztak a Forzán, beleértve például a fényszóró alatti, légterelőként is szolgáló burkolatot. Ezen túlmenően átrajzolták a Z betűt formázó oldalidomot és dinamikus ívet adtak a karakteres hátsó burkolatnak, így lett még esztétikusabb, megnyerőbb a modell. Alumínium helyett immáron műanyagból készül az utaskapaszkodó, ezzel jelentős, 1407 grammos tömegcsökkentést és ideálisabb súlyeloszlást értek el, ami remek hatással volt a kezelhetőségre.
Hogy nagy sebességnél se legyen zavaró a plexi mögötti turbulencia, méretes nyílást alakítottak ki a motor elején, jelentősen csökkentve ezzel a légörvények kellemetlen hatásait. Elődjéhez hasonlóan LED-lámpákat visel az új modell, míg ülése alatt olyan tágas helyet alakítottak ki, hogy kényelmesen belefér két zárt sisak. Több részre osztható a csomagtér, azaz ha csak egy bukót tárolunk a motorban, akár esőruha vagy A4-es méretű táska is betehető a fejvédő mellé. Bal oldali kesztyűtartója zárható, sőt ez is több részre osztható, ha például telefonunkat és egy üdítőt vagy kulacsot szeretnénk betenni, és az sem mellékes, hogy USB-csatlakozó váltotta a korábbi szivargyújtótöltőt. A Forza 350 megkapta a Honda Smartphone Voice Control System-t, melynek segítségével motorozás közben is vezérelhetjük a telefonunkat, azaz hívást fogadhatunk és zenét hallgathatunk anélkül, hogy ehhez el kéne engedni a kormányt vagy levenni tekintetünket az útról.
Természetesen sisakba épített fülhallgatóra van szükség a rendszer használatához, amit egyébként a kormány bal oldalán található gombokkal kezelhetünk, és a műszeregységen tűnnek fel a telefon jelzései, üzenetei. Még közelebbről vizsgálva további műszaki csemegéket is felfedezhetünk, ilyen például a Smart Key rendszer, amely nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz nyitómechanizmusához kapcsolódik, hanem a 45 literes hátsó dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű, hiszen elég zsebrevágni a kulcsot, az pedig automatikusan lezárja a top case-t, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Az újdonság bevezetése ellenére a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal is elfordítható a zár. Egyébként a zárszerkezetet a motorba építették, ezáltal az nem vesz el helyet a dobozba pakolt holmik elől. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) is alapáras a Forza 350-en, azaz amint az ABS érzékelőitől kapott jelek arra utalnak, hogy vészfékez a vezető, bekapcsol a négy irányjelző, hogy figyelmeztesse a többi közlekedőt.
Továbbra is hagyományos, analóg műszerekről olvashatjuk le a pillanatnyi sebességet és fordulatszámot, ám a műszeregység új, még szebb hátteret kapott. Ezt háromféle üzemmódban használható digitális kijelző egészíti ki: kilométerszámláló, aktuális hatótáv és fogyasztás, emellett napi számláló, aktuális hatótáv és óra, valamint akkumulátorfeszültség és környezeti hőmérséklet.
Váz és felfüggesztés
Erős, mégis könnyű acélcsőváz biztosítja a Forza 350 megnyugtató stabilitását. Remek egyenesfutásában nagy szerepe van az 1510 mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – a villaszög 26,5°, az utánfutás 89 mm. Fontos változás, hogy – a hatékonyabb hűtés érdekében – az üzemanyagtartály elé rögzítették a radiátort, míg az akkumulátor a tank és a nyereg alatti csomagtér között található, hogy minél ideálisabb legyen a súlyelosztás.
A nagyobb erőforrás dacára a Forza menetkész tömege nem változott, továbbra is 184 kg. A 780 mm-es nyeregmagasság, valamint a természetes, felegyenesedett üléshelyzet garantálja, hogy a Forzáról remekül átlátható a forgalom és a vezetőt is könnyen észreveszi a többi közlekedő. Visszapillantókkal együtt 860 mm a motor teljes szélessége, míg a 755 mm széles kormány alatt 580 mm-es első idom védi a vezetőt a menetszéltől. Ez a karcsú felépítés előrevetíti, hogy a legnagyobb torlódásokon is pillanatok alatt áthámozhatja magát a Forza vezetője. A masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokhoz 7 fokozatban állítható előfeszítésű hátsó rugóstagokat társítottak a Honda mérnökei, ezeken támaszkodik meg az egy darabból álló, alumínium lengővilla.
A Forza 350 alumíniumból öntött kerekein 120/70 R15, illetve 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek, ezek méretükből és sajátos anyagkeverékükből fakadóan változékony időjárási körülmények között is kiemelkedő tapadást és menetkomfortot nyújtanak. Szintén kiváló a fékhatás is, elvégre kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészített, elöl 256, hátul pedig 240 mm átmérőjű tárcsák emésztik fel a mozgási energiát, tehát csúszós útburkolaton is biztonságosan lassíthat a pilóta.
Kiegészítők
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, melyekkel fokozható a Forza 350 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a csomagtartó konzol, a belső táska a túradobozhoz,
a markolatfűtés és a riasztó.
Szöveg és kép: Honda