A Super Cub C100 névre keresztelt ősmodellt 1958-ban, a márka fennállásának tizedik évében mutatta be a Honda. Nem más készítette, mint Soichiro Honda és régi üzlettársa, Takeo Fujisawa, méghozzá azzal a céllal, hogy olyan jármű szülessen, mely örömet szerez és hasznos szerepet tölt be az emberek életében. Azóta több mint hatvan év telt el, a Super Cub pedig a járműgyártás legnagyobb sikerét érte el, ugyanis az eladott darabszám 2017-ben elérte a 100 milliót!
A Super Cub soha nem ment ki a divatból, hiszen egyedi stílusú, könnyen kezelhető, megbízható, takarékos és elképesztően sokoldalú modell. Szépen, csendben elérte, amit Soichiro és Takeo szeretett volna: mobilizálta az emberiséget.
A Super Cubot 2018-ig Japánban és Dél-Kelet Ázsiában forgalmazták, és mindkét régióban roppant népszerűnek bizonyult. A szigetországban főként flottaüzemeltetők (például a japán állami posta beszerzői) használják a mindennapokban, míg a többi területen a személyi közlekedés egyik legfontosabb eszközeként terjedt el. Tekintettel a – fiatal és idős – városlakók igényeire, a Honda három éve úgy határozott, hogy ismét piacra dobja Európában legendás modelljét.
A retró stílusban fogant legújabb változat Super Cub 125 néven került a szalonokba és az urbánus közlekedés modern célszerszámaként vonult be a köztudatba.
E sikerekkel teli időszak méltó folytatása lehet a frissített modell, hiszen a mérnökök számos ponton átdolgozták a Super Cub 125-öt. Maga az örökzöld stílus nem változott, a motor viszont erősebb, hatékonyabb és tisztább lett – immáron Euro 5-ös -, így alighanem Soichiro és Takeo is roppant büszke lenne rá.
Hatékony és megbízható! A Super Cub 125 új, 124 cm3-es, léghűtéses motorjának alapját a japánban forgalmazott Super Cub C110 módosított forgattyúháza adja, erre szerelték rá a legújabb MSX Grom SOHC-vezérlésű, kétszelepes hengerfejét. A furat 50, a löket 63,1 mm, a kompressziós viszony pedig 11,5:1. Hangolásakor arra törekedtek, hogy valós segítséget nyújtson a hétköznapi használat során, azaz kellőképpen erős és rugalmas legyen.
Csúcsteljesítménye 7,2 kW-ra, azaz 9,72 LE-re (7500 f./percnél) nőtt, míg – 6250 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 10,4 Nm.
A kedvezőbb áramlás érdekében új levegőszűrőházat dolgoztak ki, ami tökéletesen passzol a motorhoz, ugyanakkor kompatibilis a szintén új levegőzőrendszerrel és elegendő helyet ad a továbbfejlesztett befecskendező rendszernek.
Maga a kipufogórendszer változatlannak tűnik, de belsejét teljesen átalakították, így a korábbi egy helyett két katalizátort építhettek be. Ezzel jelentősen csökkent a Super Cub amúgy is alacsony károsanyag-kibocsátása, immáron az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelel.
Az ECU új programja maximalizálja a teljesítményt és az üzemanyag-hatékonyságot, a megnövelt teljesítményű generátor pedig még magasabb szintre emeli az elektromos rendszert.
A sebességváltó maradt négyfokozatú (az üres került „legalulra”), és a Super Cub-hagyományoknak megfelelően röpsúlyos tengelykapcsoló viszi át az erőt a kerékre, így nincs szükség kuplungkarra. A vezető csak kiválasztja – bal lábával – a megfelelő sebességfokozatot, a tengelykapcsoló automatikusan zár-nyit menet közben.
Az erőátvitelről 2.50-es, burkolt lánc, valamint 14 és 35 fogas lánckerék gondoskodik, s hogy minél halkabb legyen a rendszer, a primerhajtást ferde fogazású fogaskerékkel oldották meg.
A modern műszaki megoldások eredményeként a Super Cub 125 fogyasztása csupán 1,5 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 3,7 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 250 kilométeresnél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.
A Super Cub 125 kiállta az idők próbáját, hiszen örökzöld stílusban pompázik és egyetemes értékeket hordoz.
Ahogy nagy lábvédői és szerkezeti egységeit takaró burkolatai is mutatják, kimagasló használati érték jellemzi, és tulajdonképpen bármilyen helyzetben megállja helyét. Egy szóban összefoglalva: univerzális. Már az S alakú sziluett is erről árulkodik, hiszen a magasra emelt, jó fogású kormány mögött jókora, könnyen átjárható lábtér húzódik, ezt követi a komfortos nyereg, no meg díszítőelemnek sem utolsó hátsó sárvédő. A 2022-es modellév egyik nagy újdonsága, hogy az utasülés és -lábtartó is az alapfelszereltség része, tehát két személy is teljes kényelemben róhatja az utakat.
A Super Cub modellcsalád legjellegzetesebb eleme alighanem a kezdetektől alkalmazott „összevont kormányrész”, melynek lényege, hogy az első villa, a lábvédő és maga a szárnyakat idéző kormány egységet alkot. Utóbbit már az ősmodellnél alkalmazta a gyártó, nem csoda, hogy erre az összetevőre a Super Cub 125 esetében is nagy hangsúlyt fektettek a Honda mérnökei. Ezúttal is egy stílusos, kovácsolt, elvékonyodó darab mellett döntöttek, ami szemet gyönyörködtető, kezelőszerveket és műszereket egyaránt magában foglaló, gömbölyded burkolatot kapott.
A markolatok, akárcsak a különféle kapcsolók kézre esnek, a természetes, felegyenesedett üléspozíció pedig kényelmes, egyszersmind biztonságos utazást garantál, hiszen nem fárad a pilóta és messze belátja környezetét. Hogy a hosszú távok is komfortosan teljenek, a nyereg vastag, nagy sűrűségű, poliuretánból gyártott szivacsot kapott, amelynek éleit mindkét oldalon „lecsapták”, hogy a lábak könnyebben elérjék a talajt.
Az erős, tiszta fényű, fénydiódás lámpatestek azonnal felkeltik a szemlélők figyelmét, miként a dupla krómgyűrűvel körülölelt műszeregység is roppant feltűnő.
A külső gyűrű mentén mozog a sebességmérő mutatója és itt sorakoznak a visszajelzők is, míg a belső körben digitális kijelző trónol jelentőségteljesen.
A hétköznapi használatot indításgátlóval kiegészített, ilyen formán lopást megakadályozó Smart Key rendszer könnyíti meg. Az intelligens kulcs további előnye, hogy ha a tulajdonos megnyomja a távirányító gombját, a Super Cub az irányjelzők megvillantásával válaszol, tehát nagy parkolókban is könnyedén megtalálható. Érdekesség, hogy a kulcs foglalatát háromdimenziós Honda „Classic Wing”-logóval díszítették, ezzel is utalva a márka és a Super Cub gazdag történelmére.
A vezetési élmény és a könnyű kezelhetőség mindig is a Super Cub legfőbb erőssége volt. Ezt a tulajdonságát máig megőrizte a Honda ikonja, holott az acél gerincvázban már igen erős, 124 cm3-s motor dolgozik. A merevség és a rugalmasság közötti egyensúlyt a villanyaknál és a motorbakoknál is optimalizálták, továbbá gumiágyakra ültették a kormányt és a nyerget, a lábtartókat pedig rezgéscsillapító gumibetétekkel egészítették ki.
A villaszög 26,5°, az utánfutás 71, a tengelytáv 1245 mm, a nedvestömeg 110 kg. A kiváló menettulajdonságok érdekében az első rugóutat 100, a hátsót 84 mm-ben határozták meg a tervezők, és 17”-os, öntött alumíniumfelniket választottak (mart ráffal és „küllőkkel”), hogy még stabilabb és precízebben kormányozható lehessen a Super Cub 125. Mindemellett 2022-re új rugókat társítottak ez első és a hátsó lengéscsillapítókhoz, így még jobb a menetkomfort.
A kerekeken 70/90 R17, illetve 80/90 R17 méretű abroncsok feszülnek, elöl 220 mm-es, kétdugattyús tárcsafék, hátul egykulcsos, 110 mm-es dobfék felel a lassításért.
Szöveg és kép: Honda