Kalandjaim az olasz technikával – első rész – Piaggio Beverly 500

A fejes ugrást követően fel kell jönni a víz felszínére levegőért, így voltam a Beverly
vásárlás utáni első napon. Kimentem a garázsba és körbe jártam a motort. Egy használt motor vásárlása kapcsán mindig adódhatnak bonyodalmak, ezt már a közel két millióért vásárolt Yamahával kapcsolatban tapasztaltam. Most a másik véglet áll garázsban, néhány százezerért beszerzett, a neten a tesztekben és a fórumokon, minden szörnyű tulajdonsággal „felvértezett” masina tulajdonosa lettem.

Az írásokat elolvastam, mégse tántorított el egyik sem, inkább óvatosabbá tett. Első feladat volt a műszaki vizsga elintézése, erre hamar kaptam időpontot, és robogtam a megadott időben Kőbányára.

Beviszem a vizsga állomásra a papírokat, mondják, vigyem be a fékpad elé a motort. Ráülök, indítok, elhaló kattanás jelzi, hogy ez nem fog menni. Mivel a vizsga soron nem kell a motornak járni, betoltam a megadott helyre a motort, letámasztottam, megmutattam, hol találják az azonosító jeleket, örültek, hogy megvan az eredeti matrica a sisak tartóban a színkóddal. Megnyugtattak, ha csak az akku merült le, vizsga után bebikázzák. Azért nyugodt nem lettem. Minden gond nélkül átment a vizsgán a motor, az áramforrás készségesen kiszolgálta az index és egyéb jelző fények iránti igényét a vizsgabiztosnak. Az udvaron álldogálva azon morfondíroztam, hogyan
megyek én innen haza, ha nem indul el? Ez egy automata, nem lehet csak meglökni, rápattanni és elindítani. Ekkor szakították félbe gondolat menetemet, hogy menjek aláírni, fizetni. A műszaki vizsga elején már jeleztem, hogy adatlapos műszaki lesz, mert átírásra megy a motor. Kaptam egy adatlapot, levakarták a régi érvényesítő címkét, és mehettem. Betelt forgalminál ugyanez a helyzet. Az átírásnál cserés lesz a forgalmi, minek agyon ragasztgatni, nem olyan nagy baj ez.

A probléma inkább a motor indulási készsége környékén volt fellelhető. Még mielőtt segítséget kértem, egy utolsó kísérletet tettem az indításra, és láss csodát, azonnal indult. Gyorsan haza robogtam, és az eredet vizsga időpontjáig hátra lévő időben az olvasottak alapján ellenőriztem a töltést. Szörnyű értékek villództak a mérő műszer digitális kijelzőjén. Mindegy, ha kicsit pihen az akksi, magához tér, még elintézem a néhány kilométerre lévő vizsgáló állomáson az eredet vizsgát, ez volt a terv. Világítás nélkül óvatoskodtam a megadott címre, megkaptam a határozatot, ismét elindult a motor, haza motoroztam. Nem hagyott nyugodni a dolog, már előre felkészültem a típusból, beszereztem egy német nyelvű szerelési kézi könyvet. A fényképes ábrák segítségével célirányosan átnéztem a felsorolt hiba lehetőségeket, és arra a következtetésre jutottam, hogy a feszültség szabályzó ment tönkre, bár nem túl töltés formájában nyírt ki mindent, hanem csendesen nem szabályoz. Mivel nem vagyok nagy szikra bohóc, hittem a leírásoknak. Nagykereskedelmi lehetőségemet kihasználva vásároltam egy feszültség szabályozó egységet (25.000,-). Amikor kibontottam a generátortól érkező három vezeték csatlakozóját, meglepve tapasztaltam, hogy a csatlakozó előtt mind a három vezetéken hiányos a szigetelés. Gyorsan orvosoltam a problémát, kicseréltem a szabályozót, de indítás után szinte ugyanazt mértem a feszültség helyén, mint előtte. 12 Volt feletti értékeket is mutatott, de a „nagy könyv” szerinti 15 Volt/5000 fordulat soha nem látott érték maradt számomra.

Eddig sem kedveltem a „coulomb vadászatot”, így aztán az a maradék kedvem is elszállt. Szerencsére jött a gyerek, és idéztem neki Kowalsky meg a Vegától: „Születsz, hogy mesés álmokat építs, de inkább leépülsz. Ott állsz egy sorban feladni, belehalni készülsz.” Azt mondta, majd ő ránéz. Nagy reményeket nem tápláltam, de egy kívül álló mindig másként látja a dolgokat, és ez előre vihet. Leült a kis sámlira a motor
mellé, és nézegette a kábelezést. A blokkból kilépő három vezeték utólagos szigetelésben pompázott, el kezdte lebontani. Mikor felállt, és azt mondta nézzek már rá a dologra, akkor látszott, hogy az egyik vezeték mesés volt, hol érintkezett, hol
nem. Forrasztás, szigetelés, próba. Határozottan szebb értékek jelentek meg a mérőműszer kijelzőjén, már alapjáraton is volt töltés, sőt a szerviz könyv szerinti érték sem volt elérhetetlen innentől kezdve. Na ez kész! A henger mellett, a blokk öntvény előtt, a kipufogó könyöktől bezárt részen olyan hűvös nincs, főleg így nyár idusán. Kézzel fogtam a vezetékeket, és éreztem, hogy átveszik a környező hőt. Zárlatra gyanakodtam a melegedés miatt, de az ülés mellett a csatlakozónál ugyanez a három vezeték nem volt olyan meleg. Ez megnyugtatott, de alul egy kis „ták mesteri” tananyagban látott megoldással, szigetelő burokkal láttam el a vezetékeket. Biztos, ami biztos, nekem az ott ne melegedjen, még összeolvad. Örömöm határtalan volt, hogy sikerült egy feszültség szabályzót vennem fölöslegesen. Lecseréltem az olajat, szűrőt, kimostam a levegőszűrő szivacsot, gyertyát cseréltem. Egy másik kedvezményes vásárlást biztosító regisztrációmnak köszönhetően ez a költség éppen meghaladta a 10.000,- Ft-ot.

Olajat nem kellett vennem, mert a kocsiban legutóbb a cserénél az 5 W 40-es motorolajból pont megmaradt 1,7 liter, ez került bele. Itt ragadom meg az alkalmat, és leírom, hogy a rendelkezésemre álló Piaggio által kiadott szerelési könyv szerint 5W40-es 4T szintetikus motorolaj kell bele API SL, ACEA A3, JASO MA
megfelelőséggel. Olvastam a világhálón 10W40-et 5000 km-es csere periódussal, ezzel szemben a könyv szerint ilyenkor csak szint ellenőrzés van, és 10.000 km a valódi csere periódus. Azért ez mégis csak pénztárca kímélőbb megoldás. Még egy fontos dolog
az olajjal kapcsolatban, tulajdonképpen a specifikációnak megfelelő bármelyik olaj, ami személygépkocsihoz használható, ide is kiválóan megfelel. Ugyanis minden ellenkező híreszteléssel szemben ennél a típusnál (is) száraz a kuplung – külön házban kapott
helyet, távol a motor olajtól:) -, nem kell motorkerékpárokhoz kifejlesztett drágább kenőanyaggal kenni az egyhengeres vízhűtéses motort. Újabb jó pont a fenntartási
költségek alacsony szinten tartása mellett. Befejeztem az általános karbantartást aznapra. Másnap reggel kimentem, „ránézni” a motorra, hogy nem folyik-e valahol az olaj, amikor egy kis vízfolyást láttam meg a vízpumpa egyik csavarjától indulva…

Szöveg és kép: Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes