Tavaly folytatódott a történet, hiszen megjelent az SH350i nagyobb, erősebb, nyomatékosabb hajtóművel és még stílusosabb külsővel folytatta pályafutását, hogy továbbra is tökéletes, sokoldalú mindenesként tekintsenek a motorosok az SH-ra. 2022-ben pedig két új „Sporty Edition” verzióval örvendeztették meg a tervezők az SH szerelmeseit.
Az SH350i feltűnő jelenség az utakon, prémium mivoltáról többek között kompakt felépítése, vadonatúj idomzata és minden elemében LED világítása árulkodik. Tagadhatatlan, hogy a piacvezető SH125i sziluettje ihlette a mérnököket az SH350i tervezésekor, és ezúttal is a két fontos kulcsszó, az erőteljes kisugárzás és a harmónia jegyében született meg a robogó végleges formája. Merőben új az SH orrkiképzése, ugyanis a nagyméretű idom alsó részén találjuk a közös lámpatestbe épített 1 távolsági és 2 tompított fényszórót, míg a helyzetjelző lámpák a kormány burkolatán kaptak helyet, ezzel sokkal letisztultabb, modernebb lett a megjelenés.
Természetesen a LED hátsó lámpa szépen belesimul az átdolgozott faridomba, és az is feltűnő módosítás, hogy immáron masszív, elegáns alumíniumkapaszkodó teszi komfortosabbá a hátul ülő utazását. Persze nem minden a szépség, ezért az SH legfőbb erénye továbbra is a rendkívül praktikus, célszerű kialakítása. Elismerésre méltó az üléspozíció – a kényelmes párnázat, a felegyenesedett, pihentető testtartás és a széles látómező hatalmas könnyebbséget jelent a motorozások során. Az SH350i 2160 mm hosszú, 742 mm széles és 1161 mm magas, szabad hasmagassága 131 mm. A kifejezetten alacsonyra helyezett nyereg ülőlapja mindössze 805 mm-re húzódik a talajtól, azaz csak 5 mm-rel magasabb, mint az SH125/150 páros esetében, és az ülés alatti, USB-C-töltővel felszerelt tárolóban kényelmesen elfér egy teljes értékű, zárt bukósisak.
Nem lehet panasz a lábtér méretére sem, mert a sík padló csaknem 44 cm széles, nagyban megkönnyítve a fel- és leszállást vagy a méretesebb csomagok szállítását. Ha már szóba kerültek a csomagok: a kormány alá felszerelt, masszív, kihajtható csomagrögzítő fül felel azért, hogy menet közben se mozduljanak el a padlón szállított tárgyak. Az SH vonzó LCD-műszeregységről olvashatjuk le a legfontosabb adatokat, így például a kijelző közepén feltűnő pillanatnyi sebességet, körülötte pedig az ABS és a kipörgésgátló (HSTC) visszajelzői kaptak helyet. Továbbra is rendkívül egyszerű a különböző funkciók elérése, ugyanis a bal oldali markolaton elhelyezett A és B gombokkal vezérelhető a műszeregység. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal, ESS) is alapáras az SH350i-n, tehát amint az ABS érzékelőitől kapott jelek vészfékezésre utalnak, bekapcsol a négy irányjelző, hogy figyelmeztesse a többi közlekedőt.
A felgyorsult, nagyvárosi életet megkönnyítő Smart Key – okoskulcs – rendszer nemcsak a gyújtáskapcsolóhoz és az ülés alatti tárolórekesz nyitómechanizmusához kapcsolódik, hanem az – extraként rendelhető – 35 literes hátsó dobozt is nyitja-zárja. Működése rendkívül egyszerű, hiszen elég zsebrevágni a kulcsot, az pedig automatikusan lezárja azt, ha a vezető távol van, és nyitja, amint újra a jármű közelébe ér. Az újdonság bevezetése ellenére a hagyományos módszer is működik, azaz kulccsal is elfordítható a zár.
Hála a súrlódást csökkentő technológiának, a Honda SH350i új „enhanced Smart Power+” (eSP+) erőforrása egyszerre környezetbarát és nyomatékos. A folyadékhűtéses, elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, négyszelepes, SOHC-vezérlésű egység csúcsteljesítménye 28,8 LE (21,5 kW) 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál, legnagyobb forgatónyomatéka 32 Nm (5250 f./perc). Álló helyzetből az SH350i 10,2 másodperc alatt tesz meg 200 métert.
A nagyobb hengerűrtartalom abból fakad, hogy a furat 72-ről 77 mm-re bővült és hosszabb úton jár a dugattyú – a lökethossz immáron 77 mm, míg a sűrítési viszony 10,5:1. Mivel olajszóró fej adagolja a kenőanyagot – akárcsak a CRF450R-nél -, a dugattyú hűtése is optimális, és természetesen a gyújtás időzítése is a lehető legpontosabb. A motorblokk olajkapacitása 1,85 liter. A motor az 5,5 literes űrtartalmú légszűrőházon keresztül szívja a levegőt. A 36 mm-es fojtószelep maximális hatékonysággal táplálja a 28 mm-es szívószelepeket. A szívó- és kipufogócsatornák kialakítása is módosult – a szívóoldalon keletkező erősebb áramlást kihasználva sokkal egyenletesebbé vált az égés a hengerben. Persze az ívelt konstrukció helyett alkalmazott, teljesen egyenes kipufogócsatorna is tovább fokozza a hatékonyságot. Hogy a kipufogórendszerből is könnyen távozhasson az égéstermék, a korábbi három helyett csak két részre osztott a Honda SH350i kipufogódobja, illetve változott a leömlőcső, valamint a katalizátor mérete és elhelyezése is, mely jótékony hatással volt a gázáramlásra, egyben hozzájárult, hogy csökkenjen a motor károsanyag-kibocsátása.
A főtengely középsíkjától 5 mm-rel eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, ezáltal még hatékonyabb az erőforrás működése, s ugyanezt szolgálja a hidraulikus vezérműlánc-feszítő, továbbá a kenőanyag-szivattyú alkalmazása. Ez utóbbit főként nagy teljesítményű gépekben láthatjuk, és azért hatékony, mert használatával csökken az olaj pangása, a hajtómű súrlódási és szivattyúzási vesztesége, valamint mérséklődik az erőforrás belsejében uralkodó nyomás. Az SH350i-be épített kiegyensúlyozó tengely azért felel, hogy kiszűrje a zavaró rezgéseket és hozzájáruljon az élvezetes, zavartalan motorozáshoz. Az új erőforrás teljesítménye röpsúlyos V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, és az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, ami a vehemens, mégis a kiszámítható gyorsulás záloga. Szintén az erőátvitelt érintő módosítás, hogy a továbbfejlesztett idomzathoz tökéletesen illő burkolatot kapott az egység.
A biztonságos és egyenletes gyorsulást szolgálja Honda Selectable Torque Control (HSTC) kipörgésgátlója, amely az alapfelszereltség része. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszám-különbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és – az üzemanyag-befecskendezés módosításával – a hajtott kerék visszanyeri tapadását. Eközben a műszeregységen villogó narancssárga T-jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, akkor kikapcsolhatja a kormány bal oldalára felszerelt kapcsolóval. Mivel az üzemanyagtartály 9,1 literes és az új erőforrás mindössze 3,33 litert fogyaszt 100 km-ként (WMTC szabvány szerint), a hatótáv így meghaladhatja a 270 km-t.
Az SH jól bevált vázszerkezete rendkívül agilissá, egyben stabillá teszi a robogót, legyen szó bármilyen közlekedési helyzetről.
A 2021-es újratervezés során a felülvizsgált csőátmérők, falvastagságok és az alsó keret alkatrészeinek anyagai javították a nagy sebességű stabilitást és kényelmet, miközben valójában 1 kg-ot takarítottak meg a keret súlyában. Az úthibák kiegyenlítését a 35 mm-es teleszkópokból összeállított első villára és kétoldali hátsó rugóstagra bízták a márka technikusai, és Oleo himbarendszert alkalmaztak, hogy hatékonyabb legyen a csillapítás, valamint precíz visszajelzések segítsék a vezetőt. A modell nedves tömege 174 kg, villaszöge 27,5˚, utánfutása 99 mm, tengelytávja pedig 1452 mm. Mindezt 90˚-os kormányelfordulási tartomány koronázza meg, és a tapadás is elsőrangú, köszönhetően a 110/70 R16, illetve 130/70 R16 méretű abroncsoknak, no meg a kétcsatornás ABS-szel kiegészített, 256 mm-es első-hátsó tárcsákból álló fékrendszernek.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, mellyel fokozható az SH350i szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a légterelő plexi és kézvédő, fűthető markolatok, lábtakaró. 2022-es Honda SH350i az alábbi színekben érhető el: matt metál vörös (Matt Carnelian Red Metallic), matt metál ezüst (Matt Ruthenium Silver Metallic), fehér (Pearl Cool White), fekete. Sporty Edition változatban világos szürke (Pearl Falcon Gray) és matt metál szürke (Matt Blacky Gray Metallic) árnyalatokban lesz kapható.
Szöveg és kép: Honda